PUSTYNIA NA SZYBKO – startuje Dubai International Baja

Po zimnej Rosji przyszedł czas na gorące Emiraty Arabskie, a konkretnie Dubaj, gdzie w dniach 10-11.03. rozegrana zostanie 2 runda Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross Country – Dubai International Baja. Do aktualnych liderów Pucharu – Arona Domżały i Szymona Gospodarczyka – dołączą tam kolejni zawodnicy z chrapką na wygraną, a wśród nich obrońcy zeszłorocznego tytułu, Nasser Al Attiyah i Mathieu Baumel. Po raz pierwszy w tym roku załogi samochodowe ścigać się będą razem z motocyklistami i quadowcami – powalczą oni o punkty Pucharu Świata FIM w Rajdach Baja. Dubai International Baja będzie świetną pustynną rozgrzewką przed kolejną częścią sezonu.

DBlogo

Aron Domżała i Szymon Gospodarczyk oraz ich Toyota Hilux Overdrive tuż po zwycięskiej Baja Russia wyruszyli do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gdzie wezmą udział w Dubai International Baja – 2 rundzie pucharowych zmagań. Jako aktualni liderzy Pucharu Świata FIA, znajdują się oni na szczycie liczącej 31 załóg listy zgłoszeń do tego rajdu – na swoją Toyotę nakleją numer 301. A tak wyglądały ich testy przed Dubai International Baja:

 

Tuż za nimi na liście widnieją nazwiska niepobitej przez dwa minione sezony załogi kolejnego Hiluxa Overdrive – są to Nasser Al Attiyah i Mathieu Baumel. Włączają się oni do walki o kolejny triumf w Pucharze Świata FIA, walcząc o wygraną w pierwszym z tegorocznych pustynnych rajdów, choć najkrótszym z nich. „Królom pustyni” pokrzyżować plany będzie chciał lokalny „matador”, Szejk Khalid Al Qassimi, którego nawigować będzie jego rodak Khalid Al Kendi. Panowie pojadą swoim dakarowym Peugeotem 2008 DKR (poprzednia generacja dakarówek spod znaku lwa) z numerem 303. Za sterami MINI All4 Racing zasiądą natomiast pechowi we własnym kraju Rosjanie – Vladimir Vasiliev i Konstantin Zhlitsov, którzy podczas Baja Russia rolowali swoim BMW X3 na ostatnim oesie. Numer 305 będzie widniał na Hummerze H3 Evo VII, oczywiście należącym do urzędującego Mistrza Polski Miroslava Zapletala. Ponownie jego nawigatorem będzie Słowak Marek Sykora. Kolejne pozycje na liście zgłoszeń należą do dwóch załóg Overdrive – Toytami pojadą Holendrzy Erik Van Loon i Wouter Rosegaar oraz Francuzi Ronan Chabot i Gilles Pillot. Z kolei drugą z załóg X-raidu, jakie ścigać się będą w Dubai International Baja, jest dakarowy katarsko-francuski duet jadący z polską banderą przy nazwisku pilota, a mianowicie były quadowiec Mohammed Abu Issa oraz jego mieszkający w Warszawie nawigator Xavier Panseri. W stawce T1 znajdują się także buggy: Armada Trophy Truck, SMG Buggy LCR30, Fast & Speed Buggy oraz Predator X18S. Łącznie w grupie T1 będzie się ścigać 17 pojazdów.

8 załóg wystartuje w Dubai International Baja samochodami seryjnymi. Listę grupy T2 otwiera zdobywca Pucharu Świata FIA 2016 w tej kategorii, Katarczyk Adel Hussein Abdulla, którego ponownie pilotować będzie Francuz Sebastien Delaunay (startują Nissanem Patrolem Y62). Panowie powalczą o kolejne punkty Pucharu – w Baja Russia znaleźli się tuż za podium T2, na 4 miejscu.

DBT2

Adel Hussein Abdulla i Sebastien Delaunay to jedni z faworytów w grupie T2

Znów będą chcieli im pokrzyżować szyki Saudyjczyk Yasir Seaidan i jego niemiecki pilot Laurent Lichtleuchter w Toyocie Land Cruiser, którym tytuł zdobywców Pucharu Świata 2016 odebrano po proteście Abdulli. W Baja Russia ta załoga wywalczyła sobie 2 miejsce w T2 i z pewnością tym razem będzie chciała powalczyć o komplet punktów. Liczącym się kierowcą z pewnością będzie też reprezentant gospodarzy, Mansour Al Helei, który w 2015 triumfował w tej kategorii w swoim domowym maratonie, Abu Dhabi Desert Challenge. Na prawym fotelu Land Cruisera towarzyszyć mu będzie Brytyjczyk Chris Patterson. Oczy lokalnych kibiców skierowane też będą na reprezentującego Emiraty Emila Khneissera (Patrol Y62), który w 2015 wywalczył sobie 2 miejsce w Pucharze Świata w T2. O kolejne pucharowe punkty powalczą też Kazachowie, Marat Abykayev i Andrey Chipenko (Land Cruiser), którzy w Baja Russia znaleźli się tuż poza podium T2 – na 4 miejscu. Dość nietypowym autem – Toyotą Prado – z kolei wystartuje zespołowy kolega Yasira Seaidana, Ahmed Al Shegawi. Ten duet wspólnie startował w Dakarze 2016. Tym razem Al Shegawi pojedzie w towarzystwie lokalnego nawigatora, Arifa Mohammeda.

Zdecydowanie liczniejsza niż na Baja Russia będzie w Dubaju stawka pojazdów T3. Do walki przystąpią załogi 4 Polarisów i jednego Rage Comet. Tym drugim pojedzie lokalna załoga, Atif i Ahmed Al Zarouni. Emiraty reprezentować będzie także załoga jednego z Polarisów – Michel Fadel i Craig Tyson. W innym z Polarisów zasiądzie natomiast dość oryginalna, chińsko-hiszpańska załoga w składzie Mao Ruijin i Rafael Tornabel. Chiński kierowca startował w Dakarze 2017 z Sebastienem Delaunayem i w tym „zestawie” wywalczyli sobie 4 miejsce w nowej dakarowej kategorii SSV. W Dubai International Baja w grupie T3 pojedzie także dwóch „solistów” – Ukrainiec Vadim Prytulyak oraz Katarczyk Khalid Al Mohannadi. 3 kolejne UTV wystartują wyłącznie w klasyfikacji narodowej.

Dubai International Baja otwiera sezon rozgrywek w motocyklowym i quadowym Pucharze Świata FIM w Rajdach Baja. O pierwsze punkty w tym cyklu powalczy 30 motocyklistów i 8 kierowców quadów. Te zawody to także pierwsza od czasu Dakaru szansa na solidny trening w konfrontacji z rywalami. Z takiej okazji postanowił skorzystać zwycięzca Dakaru 2017. mieszkający w Dubaju Brytyjczyk Sam Sunderland – to on wystartuje w tym rajdzie z numerem 1.

DBSam

Sam Sunderland – zwycięzca Dakaru 2017 i największy motocyklowy faworyt Dubai International Baja

Próżno jednak szukać w motocyklowej stawce innych „wielkich nazwisk”. Natomiast Sunderland z pewnością nie będzie czuł się samotny, gdyż reprezentanci Wielkiej Brytanii to najliczniejsza grupa motocyklistów startujących w Dubai International Baja – oprócz Sunderlanda będzie ich aż 10 (plus jeden quadowiec). Silnymi konkurentami dla tej brytyjskiej armii z pewnością będą dwaj Włosi – Alessandro Ruoso (w 2015 zajął 7 miejsce w klasyfikacji rocznej Pucharu Baja) oraz Manuel Lucchese. Mocnym zawodnikiem z chrapką na wygraną będzie także reprezentant gospodarzy, Mohammed Al Balooshi, który wywalczył sobie tytuł Pustynnego Mistrza Emiratów 2016/2017 (Emirates Desert Championship) – lokalne zawody w rajdach baja. 3 zawodników powalczy w Dubaju kategorii powyżej 450cc (nie-FIMowska)  – Francuz Benjamin Melot stawi czoła „lokalesom”: Sultanowi Balooshi i Ibrahimowi Bugla. Wśród quadowców ścigających się podczas Dubai International Baja przewagę liczebną będą mieli Kazachowie – wystartuje ich aż trzech. Pozostałe kraje, w których barwach będą walczyć kierowcy czterokołowców, to Rosja, Wielka Brytania, Kuwejt i Emiraty. Na czele quadowej listy zgłoszeń znajduje się natomiast jedyna przedstawicielka płci pięknej, dakarowa weteranka Camelia Liparotti (Włochy), która dodatkowo klasyfikowana jest w kategorii kobiet. W kategorii Junionr zmierzy się natomiast 3 zawodników – pochodzący z Kuwejtu Fahad Al Musallam, Brytyjczyk Kyle Stockman i Kazach Azamat Tleulessov.

Dubai International Baja to nowość w pucharowym kalendarzu, jednak historia pustynnych rajdów w Dubaju jest długa. Od lat 70-tych rozgrywany był tu bowiem rajd klasyczny Dubai International Rally, wschodzący w skład Mistrzostw Bliskiego Wschodu. Dziesięciokrotnie zwycięstwo w tym rajdzie wywalczył sobie Nasser Al Attiyah, zatem również w rajdzie baja to on będzie głównym faworytem – szczególnie, że jest ekspertem od pustynnego ścigania cross country. Absolutnym rekordzistą pod względem wygranych w Dubai International Rally (15 zwycięstw) jest Mohammed Ben Sulayem, obecny prezes związku motorowego Emiratów (ACTUAE). To także on na początku 2016 roku podjął decyzję o przekształceniu rajdu klasycznego w rajd cross country, co było odpowiedzią na rosnące zainteresowanie tą dziedziną motorsportu. W ubiegłym roku rajd ten przeszedł pozytywną weryfikację jako impreza kandydacka do Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross Country, dzięki czemu w tym roku zawodnicy mogą tam powalczyć o pucharowe punkty. Dla wielu z nich ten dwudniowy rajd będzie świetną rozgrzewką przed maratońskim starciem w Emiratach, tygodniowym Abu Dhabi Desert Challenge, który odbędzie się w dniach 1-7 kwietnia. Zobaczcie filmową zapowiedź Dubai International Baja:

 

Na czwartek organizatorzy Dubai International Baja zaplanowali odbiory administracyjne i badania kontrolne oraz wieczorną ceremonię startu. W tym rajdzie nie będzie rozgrywany prolog. W piątek zawodnicy będą mieli do pokonania dwa odcinki specjalne – OS1 o długości blisko 92km oraz liczący ponad 82km OS2. W sobotę z kolei zmierzą się oni z aż 174-kilometrowym oesem złożonym z dwóch piątkowych odcinków, który zadecyduje o tym, kto po południu wjedzie na rampę mety jako zwycięzca.

BBmapka

Plan akcji na Dubai International Baja

 

AM

Fot. Facebook/Mathieu Baumel CoDriver, Facebook/Dubai International Baja

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s