OSTATNI RYK LWA – Peugeot kończy starty w Rajdzie Dakar po edycji 2018

To już pewne – Dakar 2018 będzie ostatnim z udziałem zespołu Peugeot-Total. Szef Peugeot Sport potwierdza, że po najbliższej edycji rajdu wycofuje się z programu startów w tym klasyku cross country. Jednocześnie zapewnia, że zespół spod znaku lwa jest już gotowy na to wyzwanie i zamierza znów powalczyć o zwycięstwo. Ostatni ryk lwa ma zabrzmieć donośnie.

Peugeot wprowadził poważne zamieszanie w Rajdzie Dakar, odkąd zaprezentował na nim swój dakarowy model auta, 3008 DKR. Tylnonapędowe buggy spod znaku lwa okazało się praktycznie bezkonkurencyjne na południowoamerykańskich trasach, co potwierdziły zwycięstwa w 2016 i 2017 roku. Jednak już pierwsza wygrana skutkowała zmianami w przepisach, mających zrównać szanse Peugeotów i aut czteronapędowych (zwężki). Z tym francuski zespół jednak sobie poradził i wygrał kolejną edycję rajdu. Po Dakarze 2017 z kolei pojawiły się plany kolejnych ograniczeń, a wraz z nimi pierwsze informacje o wycofaniu się Peugeot ze startów w tym rajdzie. W ostatnim czasie te pogłoski przybrały na sile, m.in. za sprawą Sebastiena Loeba, który otwarcie mówił, że Dakar 2018 będzie dla niego ostatnią szansą na zwycięstwo w tym maratonie. Teraz wszelkie wątpliwości rozwiewa dyrektor Peugeot Sport, Bruno Famin, który już otwarcie mówi, że jubileuszowa, 40. edycja Dakaru będzie ostatnią z udziałem tego zespołu. – Najtrudniejszą rzeczą, po zwycięstwie, jest zrobienie tego po raz kolejny – mówi Famin. Zapewnia jednak, że Peugeot jest gotowy powalczyć o dakarowego hat-tricka.

P2

Zespół Peugeot-Total zakończył właśnie w Maroko swoje ostatnie, siódme w tym roku, testy przed zbliżającym się Rajdem Dakar 2018. Team, który w 2017 wywalczył sobie wszystkie 3 miejsca na podium Dakaru, jest już gotowy, by po raz kolejny podjąć dakarowe wyzwanie, które czeka go już w dniach 6-20. stycznia 2018. Wszystkie cztery załogi Peugeot-Total, a zatem Stephane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, Sebastien Loeb i Daniel Elena, Carlos Sainz i Lucas Cruz oraz Cyril Despres i David Castera, pojadą najnowszą wersją auta spod znaku lwa – 3008DKR Maxi.

Przed „Dream Teamem” Peugeot stoi blisko 10000km rywalizacji w najtrudniejszej na świecie „odysei wytrzymałości”, wiodącej przez Peru, Boliwię i Argentynę. Trasa złożona z 15 etapów o oszałamiającej scenerii i ekstremalnych warunkach pogodowych poprowadzi zawodników przez piaszczyste wydmy, górskie przełęcze i pustynię. Oficjalna trasa Dakaru 2018 zostanie zaprezentowana przez ASO 22. listopada.

Załogi Teamu Peugeot-Total na 2018 pozostały niezmienione, za to ich rajdówki poddane zostały kilku ważnym modyfikacjom, mającym na celu maksymalizację osiągów, a także noszą nową nazwę – Peugeot 3008DKR Maxi. Standardowa architektura, bazująca na drogowym SUV-ie Peugeot 3008, który otrzymał nagrodę Europejskiego Samochodu Roku 2017, pozostaje bez zmian: napęd na dwa koła, zasilany 3-litrowym silnikiem twin turbo. Najbardziej widoczną zmianą jest poszerzenie rozstawu kół o 10cm z każdej strony, co ma zapewnić lepszą stabilność, zaś drobne ulepszenia w zawieszeniu mają poprawić właściwości jezdne auta. Inżynierowie i mechanicy Peugeot Sport ciężko pracowali, aby dostarczyć zawodnikom możliwie najbardziej niezawodny samochód na to potężne zadanie, jakie stoi przed nimi.

P8

Wszystkie cztery załogi solidnie przetestowały nowego Peugeot 3008DKR Maxi, pokonując ponad 18000km podczas testów w Maroko, Portugalii i Francji. Mają jednak świadomość, że nowe przepisy nie sprzyjają zespołowi Peugeot-Total, gdyż „dokładają” ich autom wagi, podczas gdy ich rywalom „zdjęto” dodatkową wagę, pozostawiając im także więcej luzu w innych obszarach. Ale na Dakarze zawsze jednak największym wyzwaniem pozostaje sam rajd.

Jeśli zaś chodzi o załogi Peugeot, to zgromadziły one na koncie bezprecedensową łączną liczbę 19 wygranych Dakarów na motocyklu i autem oraz zdumiewającą ilość 148 zwycięstw etapowych. To sprawia, że jest to najbardziej utytułowany dakarowy skład wszechczasów. Jednak pomimo tych oszałamiających wyników, zespół Peugeot-Total pozostaje skromny w kwestii ich przewidywań co do Dakaru 2018, który jest jubileuszową, 40. edycją rajdu (który Peugeot wygrywał w sumie 6 razy, pierwszy raz 30 lat temu, w 1987 roku, gdzie triumfował Peugeot 205T16 Grand Raid), a także 10. edycją w Ameryce Południowej.

 

Bruno Famin, Dyrektor Peugeot Sport: P4
Modyfikacje, jakich dokonaliśmy w naszym aucie, których owocem jest 3008DKR Maxi, jak dotąd dowiodły ich efektywności, ale Dakar pozostaje znakiem zapytania, ze względu na znaczną różnorodność terenu i wyzwań do pokonania, zaś niedawny Rallye du Maroc po raz kolejny przypomniał nam, że mamy bardzo silnych rywali. Z kolei w warsztacie inżynierowie Peugeot Sport przez cały rok utrzymywali stałe tempo prac. Przede wszystkim chciałbym podkreślić fantastyczny „team spirit”, z którego wszyscy w zespole Peugeot-Total czerpaliśmy. Wspaniale, że udało nam się utrzymać nasz „dream team” załóg na najbliższy Dakar, który stanowi idealne połączenie zdolności i doświadczenia. Jako że będzie to dla Peugeot ostatni Dakar, chcielibyśmy zakończyć naszą wspaniałą kampanię najwyższym wynikiem. Ale zawsze powtarzam, że nie można z góry niczego zakładać. Najtrudniejszą rzeczą, po wygranej, jest zrobić to ponownie.

 

Stephane Peterhansel:
P3Ponowne zwycięstwo w Dakarze w tym roku było fantastycznym uczuciem. Czułem się taki wyzwolony! To jedno z najlepszych wspomnień w mojej karierze, po tak zaciętej, ale pełnej szacunku walce z Sebastienem. Problemem jest jednak to, że im więcej razy wygrywasz, tym bardziej chcesz to ciągle robić! W tym roku Dakar będzie jeszcze bardziej wyjątkowy ze względu na jego 40. rocznicę i mój 29. udział w nim. Kto wie, czy to będzie mój ostatni, czy nie, to wszystko się okaże. Dla mnie Dakar jest kwestią równowagi, jak rytuał, który trwa przez cały rok. Ładujesz baterie, przygotowujesz się fizycznie i psychicznie, ciśnienie narasta we wrześniu, co otwiera drogę do czystej ekscytacji w grudniu, kiedy już po prostu chcesz tam jechać i zrobić trochę kilometrów, a potem, kiedy w końcu tam docierasz, idziesz ogniem od początku. Dla mnie jest czymś wyjątkowym móc jechać z pełną prędkością przez te wspaniałe krajobrazy takim świetnym samochodem. Peugeot 3008DKR Maxi jest po prostu najlepszym autem, jakim jeździłem. Sprawia to zarówno cała technologia, jak i piękno części z włóka węglowego, połączone z niezawodnością, osiągami oraz czystą przyjemnością z jazdy. Celem nas wszystkich w Teamie Peugeot-Total jest zapewnienie Peugeot kolejnego zwycięstwa i zakończenia programu na szczycie.

 

Sebastien Loeb: P5
Jestem zadowolony ze swojego tempa, jeśli chodzi o adaptację do tej dyscypliny, ale muszę pokazać trochę większą konsekwencję i przekuć to w ostateczny zwycięski wynik. Wiemy, że jesteśmy wysoko i dowiedliśmy tego w ciągu roku na Dakarze, Silk Way Rally, a także w Rallye du Maroc. Mimo to, mamy za sobą w sumie tylko sześć rajdów, co oznacza, że zawsze będzie nam brakować doświadczenia w porównaniu z innymi. 3008DKR był już bardzo dobrym autem, ale wciąż szukaliśmy lepszych osiągów, a tworząc 3008DKR Maxi inżynierowie Peugeot Sport przesunęli granicę. To niezawodne auto, które może jechać wszędzie i wszystko amortyzować, świetnie mi się nim jeździ i daje mi dużo pewności. Samochód ewoluował, a ja i Daniel także zrobiliśmy postępy. Jesteśmy lepsi pod każdym względem. Dakar w swej naturze jest nieprzewidywalny, więc wykorzystamy nasze wszystkie możliwe zalety, aby spróbować go wygrać.

 

Cyril Despres:
P7Myślę, że przygotowuję się do tego Dakaru w bardzo podobny sposób, jak robiłem to przez ostatnich 17 lat, z mnóstwem treningów. Jak dotąd jestem zadowolony, a testy, które ostatnio przeprowadziliśmy w Maroko, potwierdzają, że dobrze się czuję w aucie. Gdy spędza się od 6 do 8 godzin w samochodzie, to, czy jesteś w dobrej formie, robi wielką różnicę. Oczekiwania, jakie ja i David mamy, po udanym Dakarze i Silk Way Rally, są wysokie. Jestem bardzo zadowolony, że z roku na rok robimy postępy. Moim celem jest kontynuowanie tego trendu nauki na Dakarze 2018. W tym roku ukończyliśmy Dakar na 3. miejscu, więc jest jasne, że są tylko dwie możliwości poprawy, a my chcemy poprawić nasze wyniki. Oczekujemy, że ten Dakar będzie miał bardziej terenową charakterystykę, ze skomplikowaną nawigacją i ze startem w Peru. Wygląda na to, że będzie on wyjątkowo trudny ze względu na kompleksowość trasy, a także siłę naszych rywali. Ale muszę powiedzieć, że jestem zakochany w nowym 3008DKR Maxi. Jeździmy z Peugeot do Maroko od 2014, a Maxi jest zdecydowanie najszybszym autem, jakie kiedykolwiek mieliśmy. Szczególnie podoba mi się stabilność samochodu, łącznie z jego siłą i niezawodnością, naprawdę jestem pod wrażeniem. Choć nasze auto na Silk Way Rally było dobre, ten samochód to krok dalej; inżynierowie pracowali non-stop. Nie mogę się doczekać, kiedy znów będę na trasie.

 

Carlos Sainz: P6
W tej chwili czuję się pewnie. Wszystkie testy poszły pomyślnie, zwłaszcza te po Rallye du Maroc. Pomimo tego, że nie wygraliśmy, rajd był dla nas bardzo pozytywny, bo odkryliśmy problemy, które mogły nas spotkać także na Dakarze. Wysoki poziom konsekwencji jest niesamowicie ważny na Dakarze, a myślę, że w Maroko udało nam się znaleźć dobry rytm, więc to było dobre przygotowanie. Oczekiwania i nasze przygotowania do Dakaru są takie same, jak zawsze. Od września jesteśmy w 100% skoncentrowani na osiągnięciu możliwie najlepszej formy, treningu wysokościowym. W ostatnich latach pokazywaliśmy prędkość odpowiednią do wygrania Dakaru, teraz potrzebujemy po prostu trochę więcej szczęścia. Oczywiście jestem przekonany o potencjale, szybkości i niezawodności nowego Peugeot 3008DKR Maxi. Ewolucja tego samochodu przebiegała naprawdę dobrze od momentu, kiedy rozmawialiśmy o niej dosłownie dzień po Dakarze w styczniu. Inżynierowie Teamu Peugeot-Total zrobili niesamowitą robotę, i myślę, że zespół i kierowcy są jeszcze bardziej szczęśliwi niż rok temu. Wszystko jest gotowe, więc teraz czekamy na start w Peru. Regulaminy się zmieniły, dając w tym roku przewagę „czterołapom”, co oczywiście nie ułatwia nam życia. Ale jestem pewien, że nasz zespół jest bardzo silny.

 

AM

Fot. Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool, Jean-Francois Muguet / Peugeot Sport

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s