DAKAROWE NOWOŚCI TOYOTY – Nowy skład i nowe auto zespołu Toyota Gazoo Racing na Dakar 2018

Toyota Gazoo Racing ogłosił skład zespołu na Dakar 2018. Japoński producent jest rozpoznawalną siłą w Rajdzie Dakar od pierwszego udziału w nim Hiluxa w 2012 roku, a jego nowiutka Toyota Hilux obiecuje skok naprzód, co, w połączeniu z gwiazdorskim zestawem kierowców, zapewnia gotowość do podjęcia przez Toyora Gazoo Racing wyzwania, jakim będzie styczniowy Dakar 2018.

TGteam

Filar Toyoty i były dakarowy zwycięzca, Giniel de Villiers, znów połączy siły z niemieckim nawigatorem, Dirkiem von Zitzewitzem. Ten duet ostatnio wygrał te najbardziej wymagające na świecie zawody samochodowe w 2009 roku, ale później czterokrotnie zapewnił Toyocie podium. De Villiers ostatnio zdobył mistrzowski tytuł w Południowoafrykańskiej Serii Cross Country na rundę przed końcem cyklu, z nawigatorem Dennisem Murphy u boku. Ta para wygrała cztery rajdy z rzędu, podtrzymując w ten sposób niepobity rekord w tym cyklu dla Toyoty, który ciągnie się od 2015 roku. Natomiast Dirka von Zitzewitza mogliśmy oglądać na tegorocznej Baja Poland, gdzie startował za kierownicą Yamahy YXZ w towarzystwie pilota Christopha Thielecke – zajęli 2. miejsce w grupie UTV.

Do załogi de Villiers / von Zitzewitz w dakarowym składzie dołączą katarski kierowca Nasser Al-Attiyah i francuski pilot Mathieu Baumel. Wystartowali oni z Toyota Gazoo Racing już w 2017 roku, zwyciężając pierwszy oes i prowadząc w rajdzie aż do wycofania się na etapie 3. Al-Attiyah i Baumel w tym roku zdobyli swój 4 Puchar Świata FIA w Rajdach Cross Country, 3 na pokładzie Toyoty Hilux, a teraz nie mogą się doczekać podjęcia walki w Dakarze 2018 swoją nowiutką rajdówką. – Toyota Hilux ma reputację auta niezawodnego i wytrzymałego – mówi o aucie Nasser Al-Attiyah. – Ta nowa wersja auta z pewnością przejmuje wszystkie najlepsze cechy z poprzedniego modelu, dając jednocześnie nowy poziom prowadzenia i balansu dzięki swojej innowacyjnej budowie.

Trzecią załogą w dakarowym składzie Toyota Gazoo Racing będzie holenderski kierowca, Bernhard ten Brinke, który na pokładzie Hiluxa będzie miał obok siebie francuskiego nawigatora, Michela Perin. Ten Brinke to też nie dakarowy nowicjusz, gdyż startuje w tym rajdzie od 2012 roku. W 2016 roku jechał Hiluxem jako członek zespołu Overdrive Racing, natomiast Dakar 2018 będzie jego pierwszym w roli kierowcy fabrycznego teamu. – Nie mogę się doczekać startu jako część zespołu fabrycznego – mówi ten Brinke. – Zawsze miałem duże uznanie dla zespołu i nawet pomimo tego, że w przeszłości moja rajdówka pochodziła z Południowej Afryki, to jestem dumny, że zostałem wcielony do teamu jako ich własny kierowca. Jeśli chodzi o jego nawigatora, Michela Perin, to dla niego nie jest nowością start w zespole fabrycznym, gdyż w ostatnich latach był on „etatowym” pilotem w X-raidzie. Kilka miesięcy temu rozstał się z zespołem, mówiąc, że wybiera się na rajdową emeryturę. Jak widać, jednak ciągnie wilka do lasu i emeryturę Perin odłożył na później, zmieniając jedynie teamowe barwy.

auto_dakar1814

Wszystkie trzy załogi pojadą nowymi Toyotami Hilux, które cechują się centralnym położeniem silnika i nową geometrią zawieszenia. Auto wpisuje się także w nowe przepisy FIA i na Dakarze 2018 będzie wyposażone w zwężkę 38mm. – FIA bardzo mocno pracowało nad tym, by postarać się zrównoważyć szanse samochodów napędzanym turbo-dieslem oraz tych z „atmosferycznymi” silnikami V8, jak nasze – wyjaśnia szef zespołu Toyota Gazoo Racing, Glyn Hall. – To jest ciągły proces i choć prawdopodobnie żadna strona nigdy nie będzie w pełni zadowolona z przepisów, my jesteśmy przekonani, że ostatnie zmiany dadzą nam lepsze możliwości na Dakarze 2018. Większa zwężka, 12-procentowy wzrost skoku zawieszenia i mniejsza waga z pewnością odegrają znaczącą rolę, jako że Dakar 2018 rozpoczyna się na wielkich wydmach w Peru, gdzie miękki piach będzie osłabiał moc toyotowych V8. Rajd potem zmierza do Boliwii, gdzie etapy rozgrywają się na ekstremalnych wysokościach, zanim ostatecznie zjedzie do północnej Argentyny, gdzie odbędzie się finałowa część rajdu. 40. edycja Rajdu Dakar startuje w peruwiańskiej stolicy Limie 6. stycznia, a kończy się 20. stycznia w argentyńskim mieście Cordoba. – Rajd Dakar jest bez wątpienia najtrudniejszym rajdem samochodowym – ocenia Hall. – Teren, temperatury, wysokości i nawigacja będą odgrywać główne role. Dla nas to też jest najważniejsze wyzwanie, więc nie możemy się doczekać kontynuacji naszej pogoni za sławą w styczniu.

Rajd Dakar pozostaje największym samochodowym rajdem na świecie, gromadzącym ponad 500 uczestników reprezentującym co najmniej 60 narodowości. Rajd trwa 15 dni, rozgrywany jest na terenie 3 krajów i obejmuje ponad 10000km. Jest po prostu najbardziej spektakularnym rajdem w historii, a Thierry Sabine, twórca Dakaru, tak to podsumowywał: „Wyzwanie dla tych, którzy biorą udział, marzenie dla tych, którzy oglądają”.

auto_dakar183986

 

ZAŁOGI TOYOTA GAZOO RACING NA DAKAR 2018

W 40. edycji najtrudniejszego na świecie rajdu samochodowego, Rajdu Dakar, zobaczymy 3 załogi Toyota Gazoo Racing. Do filaru teamu, Giniela de Villiersa i Dirka von Zitzewitza ponownie dołączają Nasser Al-Attiyah i Mathieu Baumel. Oprócz tych dwóch załóg, które także wspólnie rywalizowały w Dakarze 2017, w zespole znajdą się także holenderska gwiazda Bernhard ten Brinke oraz nawigator Michel Perin, którzy uzupełnią skład teamu na Dakar 2018. – Jesteśmy bardzo podekscytowani naszym zespołem na Dakar 2018 – mówi szef Toyota Gazoo Racing Team, Glyn Hall. – Giniel i Nasser rywalizowali razem przez wiele lat i udowodnili, że potrafią wygrywać Dakar. Bernhard ma dobre tempo i jeździł wcześniej Toyotą jako członek naszego partnerskiego zespołu, belgijskiego Overdrive.

 #304
giniel_de_villiers_and_dirk_von_zitzewitzKierowca: Giniel de Villiers – Nazwisko de Villiers zadomowiło się w wielu częściach świata, głównie dzięki zwycięstwu w Dakarze 2009. Oprócz tego, ten cichy kierowca ze Stellenbosch (RPA) zdobywał liczne mistrzostwa w różnych dyscyplinach motorsportu, łącznie z tegorocznym zwycięstwem w Południowoafrykańskiej Serii Cross Country. Do tej pory de Villiers wystartował w 14 edycjach Dakaru, z czego tylko raz znalazł się poza Top 10 (2007, pożar silnika). Siedmiokrotnie stawał na podium tego rajdu, z czego cztery razy za kierownicą Południowoafrykańskiej Toyoty Hilux.
Pilot: Dirk von Zitzewitz – Von Zitzewitz po raz pierwszy nawigował Giniela de Villiers w 2007 roku, ale jego historia startów w Dakarze sięga 1997 roku, kiedy to po raz pierwszy wystartował na motocyklu. W swoim debiucie zajął 5. miejsce i 7. w 1998. W kolejnej edycji zdobył kilka zwycięstw etapowych, ale nie udało mu się ukończyć rajdu. Wtedy „przesiadł się” na prawy fotel, pilotując Amerykanów Marka Millera i Robby’ego Gordona, a następnie Giniela de Villiers. Ta para zwyciężyła Dakar w 2009 roku i od tamtego czasu pozostają nierozłączni.

#301
nasser_al_attiyah_and_mathieu_baumel
Kierowca: Nasser Al-Attiyah – Świat cross country jest zdominowany przez Nassera Al-Attiyah przez ostanie 3 lata, jako że zwyciężał on w Pucharze Świata FIA w Rajdach Cross Country w 2015, 2016 i 2017 roku – dwa ostatnie razy za kierownicą Południowoafrykańskiej Toyoty Hilux. Dwukrotnie wygrywał Dakar, z czego ostatni raz w 2015 (MINI), brał także udział w rajdach WRC, wyścigach CWTCC i wielu innych samochodowych seriach na całym świecie. Ten sympatyczny kierowca jest także strzelcem skeet, w tej dziedzinie ma na koncie brązowy medal z Igrzysk w Londynie w 2012 roku.
Pilot: Mathieu Baumel – Francuski nawigator Mathieu Baumel partnerował Nasserowi Al-Attiyah w wielu różnych rajdach, trzykrotnie zdobywając Puchar Świata FIA w Rajdach Cross Country wraz z katarską supergwiazdą. Baumel, pochodzący z Manosque we francuskim regionie Luberon, specjalizuje się w cross country, a także w rajdach drogowych, a swój pierwszy tytuł zdobył w Dakar Series w 2005. Od tamtego czasu Francuz zdobył 6 tytułów w różnych w różnych dyscyplinach, łącznie z Rajdem Dakar 2015, WRC2 i Pucharze Świata FIA.

#309
bernhard_ten_brinke_and_michel_perin
Kierowca: Bernhard ten Brinke – Fanatyk sportu Bernhard ten Brinke pochodzi z holenderskiego miasta Zeddam, gdzie urodził się 6 września 1977 roku. Doświadczony biznesmen, który posiada prężnie działającą firmę kuchenną, ale jego prawdziwą pasją jest sport – dokładniej motorsport. Ten Brinke ściga się od 2004 roku, zdobywając pierwsze szlify na torze w Renault Clio Cup, zanim do swojego doświadczenia dołożył w 2009 rajdy. W Rajdzie Dakar zadebiutował w 2012 roku, finiszując na niewiarygodnym 8. miejscu, z Mathieu Baumelem w roli pilota. W 2014 ten Brinke dołączył do zespołu Overdrive Racing, a w kolejnym roku wyraźnie powiększył swoje doświadczenie w cross country. Ukończył Dakar 2015 na 7. miejscu, zaś w 2016 nie ukończył rajdu, po czym skupił się na rajdach klasycznych w 2017, w rezultacie opuszczając tegoroczny Dakar.
Pilot: Michel Perin – Partnerem ten Brinke na Dakar 2018 jest francuski pilot Michel Perin. Drobny Francuz jest gigantem motorsportu, który rozpoczął swoją karierę profesjonalnego pilota w 1984 roku. Perin wygrał Rajdowe Mistrzostwa Francji w 1988, 1989 i 1990, po czym przeszedł do cross country, nawigując Pierre’a Lartigue. Ta para triumfowała w Rajdzie Dakar w 1994, 1995 i 1996, a także zdobyła Puchar Świata FIA w Rajdach Cross Country cztery razy z rzędu. Po krótkiej przygodzie w roli team managera Citroena, Perin powrócił do kabiny samochodu, partnerując takim kierowcom, jak Guerlain Chicherit, Bruno Sabin, Carlos Sainz, Nani Roma, a ostatnio Mikko Hirvonen. Dakar 2018 będzie dla niego pierwszym startem u boku Bernharda ten Brinke.

 

NOWA TOYOTA HILUX

Dakar 2018 będzie stanowił wprowadzenie pierwszej całkowicie nowej Toyoty Hilux od czasu, kiedy Toyota  pojawiła się na nim w 2012 roku. Toyota Hilux miała bardzo dobre tempo od samego początku, zajmując 2. miejsce w swoim debiucie. Odtąd Toyota Hilux poddawana była nieustannym testom i rozwojowi, ale auto na Dakar 2018 jest zupełnie nowe. – Zdecydowaliśmy się na radykalną zmianę budowy i geometrii samochodu na Dakar 2018. Aby osiągnąć nasze cele, musieliśmy zbudować całkowicie nowe auto, choć zdecydowanie wcieliliśmy w nie wszystko, czego się nauczyliśmy w poprzednich latach – wyjaśnia Glyn Hall.

auto_dakar1815

Nowe auto, nazywane wewnętrznie modelem IMA Toyoty Hilux, cechuje się niezależnym tylnym zawieszeniem (Independent rear suspension), centralnie zamontowanym silnikiem (Mid-mounted engine) i napędem na wszystkie koła (All-wheel driver). Silnik teraz znajduje się tuż za przednimi kołami, pomiędzy i lekko poniżej załogi. Niezależne zawieszenie zostało utrzymane, ale jego geometria jest całkiem nowa, w związku z budową nowego auta.- Przenieśliśmy „atmosferyczny” silnik V8 z poprzedniego modelu, a także zostawiliśmy skrzynię biegów i większość układu jezdnego – kontynuuje Hall. – Ale sposób, w jaki użyliśmy tych części, jest zupełnie nowy, zaś testy wypadły bardzo zachęcająco.

auto_dakar1822

Ustawienie nowego zawieszenia wymagało poważnych testów, które Toyota Gazoo Racing przeprowadził najpierw na swoim torze testowym w Gauteng, a następnie przeniósł się na prywatny tor na północ od Upington, na Kalahari, w celu dalszych testów i weryfikacji. – Nową Toyotą Hilux zrobiliśmy na testach ponad 3000km – mówi Giniel de Villiers, który przeprowadzał większość jazd testowych. – Auto jest ekstremalnie szybkie i dobrze wyważone, a ja nie mogę się doczekać zabrania go na Dakar.

auto_dakar1812

Samochód został skonstruowany w oparciu o nowe przepisy FIA. W związku z tym ma o 12% większy skok zawieszenia niż dotychczas, a także waży mniej niż poprzednia wersja. Jeśli chodzi o inne wyposażenie, Toyota Hilux IMA posiada ten sam układ jezdny, co poprzednia wersja, dzięki czemu zachowana jest niezawodność wcześniejszego samochodu, która jest połączona z ostrzejszym prowadzeniem i lepszym balansem nowej budowy auta. – Nigdy nie można być zbyt pewnym, szczególnie w przypadku tak ciężkiego rajdu, jak Dakar – mówi Hall. – Jednak czujemy, że mamy przepis na zwycięstwo, a skoro regulaminy wyrównują szanse aut benzynowych i turbo-diesli, to mam wszelkie powody, by wierzyć, że możemy wygrać.

auto_dakar1813

 

Mat. pras. Toyota Gazoo Racing SA, AM

Fot. Imperial Toyota

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s