DWUGŁOWY BAWARSKI SMOK – X-raid prezentuje 2 rajdówki na Dakar 2018

W dakarowym wyścigu zbrojeń niemiecki X-raid idzie na całość. W Paryżu zespół zaprezentował aż 2 nowe rajdówki, które ścigać się będą w Rajdzie Dakar 2018. Jedną z nich jest ulepszona wersja ostatniego modelu – MINI John Cooper Works Rally, a drugą… tajna broń X-raidu – nowiutkie MINI John Cooper Works Buggy. Z nowego, tylnonapędowego modelu skorzystają 3 załogi, zaś wersją 4×4 pojadą 4 duety, a wśród nich „nasz” Kuba Przygoński z Tomem Colsoulem.

Na Dakarze 2018 X-raid o zrobi swoje pierwsze kroki w nową erę, prezentując MINI John Cooper Works Buggy. Przez ostatnich 15 lat zespół z Treburu skupił się całkowicie na pojazdach z napędem na 4 koła, jednak na Dakarze 2018, startującym na początku stycznia z Limy w Peru, pojawi się– po raz pierwszy – zaprojektowana przez X-raid pustynna rajdówka z napędem na 2 koła. – Jesteśmy absolutnie zachwyceni, że mamy dziś okazję zaprezentować nasze buggy, pojazd, nad którym cały nasz team ciężko pracował w ostatnich miesiącach – mówił podczas paryskiej prezentacji szef X-raidu, Sven Quandt. – Ten projekt jest wyjątkowy w historii X-raidu, jako, że nigdy wcześniej aż tylu inżynierów nie było zaangażowanych w rozwój x-raidowego pojazdu. Pomimo zainwestowania mnóstwa czasu w rozwój buggy, także MINI John Cooper Works Rally został usprawniony w wielu obszarach i mocno przebudowany, zachowując jednak jego uznaną niezawodność.

 

MINI John Cooper Works Buggy
W związku z regulaminowymi korzyściami, przez dłuższą chwilę myśleliśmy nad budową buggy – zdradził Sven Quandt. Pod koniec 2016 ta idea zaczęła nabierać kształtu. Prace nad projektem rozpoczęły się w lutym 2017. W sumie ponad 45 inżynierów i wielu partnerów pracowało nad tym pojazdem. – Jedną z najistotniejszych kwestii był pakiet aerodynamiczny, który został wypracowany wspólnie z KLK Motorsport w wyniku licznych symulacji – mówi Quandt, – a ostateczny wygląd nawiązuje do designu  MINI. BMW Steyr zaprojektowało – w ramach wymagań regulaminowych – całkowicie nowy silnik, bazujący na dobrze znanej 6-cylindrowej jednostce napędowej BMW. I oczywistym jest, że długoterminowi partnerzy, jak BMW Motorsport, Magna, Heggemann, CP Autosport i Faster, także było zaangażowani. – To jest pierwsze zbudowane przez nas buggy, ale mogliśmy posłuchać naszego doświadczenia w cross country.

x6

Zgromadzenie na miejscu tak wielu inżynierów pociągałoby za sobą ogromne koszty, a także – jak się okazało – byłoby praktycznie niemożliwe. W związku z tym zdecydowano się na przeprowadzanie telekonferencji. – Tym konferencjom podporządkowaliśmy nasze życie przez 4 miesiące – dodaje Sven Quandt, – ale dały one nam nie tylko możliwość szybkiego i dogłębnego przedyskutowania drobnych kwestii, ale także dokładnego przyjrzenia się im i zaadaptowania ich.

Na początku września MINI John Cooper Works Buggy pokonało swoje pierwsze kilometry podczas jazdy próbnej w kwaterze głównej X-raidu w Treburze. Zaś zaledwie kilka dni później pojechało na pierwsze offroadowe testy na Węgry. – Przed tymi testami byliśmy naprawdę podekscytowani – ujawnia Sven Quandt, – ale wszystko poszło dobrze i buggy ukończyło te testy bez jakichś większych problemów. W związku z tym zespół mógł wysłać auto w trudny teren, więc buggy zostało poddane 3-tygodniowym testom w Maroko. – Oczywiście wykryliśmy pewne rzeczy, które mogliśmy poprawić, ale przez te trzy tygodnie testów buggy nie uziemiła żadna awaria – a to jest naprawdę znaczące. Największym wyzwaniem było poradzenie sobie z tym projektem bez tracenia z oczu żadnego szczegółu.

Podczas kolejnych testów team kontynuował przygotowania MINI John Cooper Works Buggy do tego wielkiego wyzwania, jakim jest Rajd Dakar. – Dobrze wiemy, że wzięcie udziału w rajdzie zupełnie nowym autem może być ryzykowne – przyznaje Quandt, – ale my i buggy jesteśmy przygotowani na wyzwania i wysiłki w Ameryce Południowej najlepiej, jak to możliwe, biorąc pod uwagę czas, jakim dysponowaliśmy.

x2

 

Ulepszone MINI John Cooper Works Rally

W tym samym czasie także MINI John Cooper Works Rally zostało usprawnione w wielu obszarach. – Pomimo całej euforii związanej z buggy, nie można zapomnieć o 4×4 – podkreśla Sven Quandt. – Są trasy i tereny, gdzie zdecydowanie przewagę mają auta z napędem na wszystkie koła. Poza tym, nasz samochód jest wyjątkowo niezawodny, a właśnie niezawodność pomogła nam odnieść liczne sukcesy. Nie tylko nowe przepisy techniczne, ale także nowy silnik zaprojektowany dla MINI John Cooper Works Buggy pozwoliły na znaczne usprawnienie naszego czteronapędowego MINI John Cooper Works Rally. Głównymi usprawnieniami, które wynikają z nowych przepisów, są zwiększony skok zawieszenia (z 250 do 280mm) i redukcja całkowitej minimalnej masy z 1952 do 1850kg.

x4

Udało nam się osiągnąć nową minimalną wagę – dodaje Quandt. – Zajęliśmy się dosłownie każdym komponentem. I tak, zmniejszono grubość nadwozia z włókna węglowego oraz zmniejszono wagę ramy. – Sprawdziliśmy także wszystkie śruby, co pomogło nam zaoszczędzić kolejne 3-4kg. To pokazuje, że zmniejszanie wagi auta było naprawdę dogłębnym wysiłkiem.

Naszym celem jest podium – podsumowuje Sven Quandt, – nieważne, czy w MINI John Cooper Works Buggy, czy w MINI John Cooper Works Rally. Jest wiele zmiennych, których nie jesteśmy w stanie kontrolować, jak trasa, pogoda czy – oczywiście – szczęście. Coś, czego zdecydowanie potrzeba, by osiągnąć sukces na Dakarze.

 

Mikko Hirvonen, kierowca MINI John Cooper Works Buggy:

Jakie to uczucie jechać nowym MINI John Cooper Works Buggy?
Zasiadanie za kierownicą zupełnie nowego auta zawsze jest ekscytujące. Zrobiliśmy nim wiele kilometrów i prowadzi się je wyjątkowo dobrze. Tym, co zrobiło na mnie największe wrażenie, jest to, jak prowadzi się je na wyboistym terenie. Buggy jest lekkim pojazdem i ma większy skok zawieszenia niż jakiekolwiek auto, którym do tej pory jechałem. W związku z tym ma ono wszystko to, co potrzeba, by także z takimi partiami radzić sobie bez żadnych problemów. Jest też mniej wymagające fizycznie. Oczywiście wiele się jeszcze musimy nauczyć, ale zmierzamy w dobrym kierunku.

x1

Czy mógłbyś opisać, jak to było przesiąść się z 4×4 na buggy?
Jest wiele rzeczy, do których trzeba się przyzwyczaić. Praktycznie w każdym terenie buggy trzeba prowadzić inaczej niż 4×4. Na wyboistych drogach możemy jechać o wiele szybciej i zajmie nam trochę czasu, by znaleźć limit. Prędkość, z jaką można przejeżdżać po wybojach, jest wręcz niewiarygodna. Na krętych partiach, przypominających odcinki WRC, z kolei buggy jest mniej precyzyjne niż 4×4. W dodatku napęd na tylne koła sprawia, że bardziej się ślizgamy. Jednak myślę, że znaleźliśmy dobry balans. Na wydmach różnica jest znaczna i na początku trudniej mi się jeździło po dużych wydmach. To może być szczególnym wyzwaniem na Dakarze.

Jaki jest Twój cel na Dakar 2018?
Pomimo nowego auta i choć wygląda na to, że spędzimy więcej czasu na wydmach, chcę powalczyć co najmniej o podium. Andy i ja jesteśmy dobrym duetem, a on jest wybitnie doświadczony.

 

Orlando Terranova, kierowca MINI John Cooper Works Rally:

Jak oceniasz ulepszone MINI John Cooper Works Rally?
Jestem naprawdę zachwycony ulepszonym MINI, ponieważ zrobiliśmy wielki krok naprzód. Kiedy po raz pierwszy prowadziłem auto z większym skokiem zawieszenia i mniejszą wagą, od razu dobrze mi się jechało. Wciąż mamy niezawodność, ale lepiej się prowadzi i hamuje. Nowe zawieszenie pozwala nam szybciej jechać po wyboistym terenie, a także poprawia komfort jazdy. To prawdziwa zaleta, kiedy siedząc przez wiele godzin w samochodzie mocno cię trzęsie.

x3

Jaki jest Twój cel na Dakar 2018?
Chcemy walczyć o podium. Aby ten cel osiągnąć, musimy być całkowicie skoncentrowani przez cały rajd i musimy unikać jakichkolwiek błędów. To dotyczy zarówno jazdy, jak i nawigacji. Ukończenie rajdu w pierwszej trójce jest moim celem i moim marzeniem, ale będziemy musieli mocno walczyć o to, by je spełnić.

 

Załogi na Dakar 2018

MINI John Cooper Works Buggy

Mikko Hirvonen (FIN) / Andreas Schulz (GER)

Bryce Menzies (USA) / Pete Mortensen (USA)

Yazeed-Al Rajhi (KSA) / Timo Gottschalk (GER)

 

MINI John Cooper Works Rally

Orlando Terranova (ARG) / Ronnie Graue (ARG)

Nani Roma (ESP) / Alex Haro (ESP)

Jakub Przygoński (POL) / Tom Colsoul (BEL)

Boris Garafulic (CHI) / Filipe Palmeiro (POR)

 

 

Mat. pras. X-raid Team

 

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s