DO OSTATNIEJ KROPLI KRWI – Startuje Baja Szczecinek

No i stało się – przed nami ostatni rajd w tym sezonie… Sezonie nieco okrojonym, ale może dzięki temu dość ciekawym, bo jedyne, co w tej chwili jest pewne, to to, że nic nie jest pewne. W każdym razie pewne nie jest to, kto w tym roku zgarnie tytuły w poszczególnych klasyfikacjach. To ostatecznie rozstrzygnie się na zbliżającej się Baja Szczecinek. Ok, jedna rzecz jest jednak pewna – walka o tytuły będzie się toczyć do ostatniej kropli krwi!

bajaszczecinek2018logo.png

Sezon cross country w Polsce jest w tym roku nieco krótszy. Ja jakoś ciągle nie czuję tego, że nadciągająca Baja Szczecinek będzie tym ostatnim, decydującym rajdem. Dziwnie tak jakoś, że nie zamkniemy sezonu tą zimną, wietrzną i nierzadko deszczową Baja Żagań, z której faktycznie wracało się z poczuciem nadchodzącej zimy i… oczekiwaniem na wiosnę i kolejny sezon rajdowy. Patrząc jednak na aurę, która ostatnio nam towarzyszy, to bez wątpienia jesień już mamy, a mimo to jakoś ciężko mi przyjąć do wiadomości, że po Baja Szczecinek już nic nie będzie i że ten martwy sezon już wygląda zza rogu… No cóż, taki lajf, pewnych rzeczy się nie przeskoczy…Mam nadzieję, że mimo wszystko pogoda będzie bardziej szczecinecka niż żagańska 😉 Na pewno atmosfera będzie gorąca, bo walka o tegoroczne tytuły rozstrzygnie się właśnie w Szczecinku. I sądząc po listach zgłoszeń będzie to walka do ostatniego metra, ostatniej sekundy, ostatniej kropli krwi.

 

RMPST

Do udziału w Baja Szczecinek w klasyfikacji RMPST zgłosiło się 25 załóg. Część z nich pojedzie w tym rajdzie dla przyjemności, ale niektórzy stoczą kluczową bitwę w wojnie o czołowe miejsca w klasyfikacji rocznej. W generalce RMPST o zwycięstwo powalczą Michał i Julita Małuszyńscy oraz Mirek Zapletal i Bartek Momot. Małżeństwo Małuszyńskich uzbierało w tej klasyfikacji o 12 punktów więcej niż czesko-polski duet, ale to i tak pozostawia kwestię ostatecznego triumfu otwartą, bo to mniej niż różnica między 1 a 2 miejscem w rajdzie (a zakładam, że któraś z tych załóg zwycięży w Baja Szczecinek). W uproszczeniu – kto wygra w rajdzie, ten wygra w sezonie. Podobnie sytuacja się ma ze starciem o 3 miejsce w klasyfikacji rocznej – tu również jest dwóch kandydatów i obaj stawią się w Szczecinku. Aktualnie tę pozycję zajmują Mariusz Wiatr i Łukasz Łaskawiec, ale mogą oni czuć na plecach oddech Mirka Stocerza i Rafała Martona. Czy powtórzy się zeszłoroczny scenariusz, że na najniższym stopniu rocznego podium stanie załoga z grupy TH (w 2017 był to duet Antończak / Mańkowski), czy też na kartach historii zapisze się w tym miejscu załoga z klasy UTV T?

g

Michał Małuszyński / Julita Małuszyńska

W grupie T1 w Szczecinku zmierzą się 3 załogi – wspomniani Mirek Zapletal i Bartek Momot oraz Michał i Julita Małuszyńscy, a także Zdenek Porizek i Pavel Vaculik. Ta trzecia załoga na tytuł Mistrza Polski nie ma żadnych szans, ale panowie powalczą w CEZ, którego rundą jest Baja Szczecinek – wygrali oni ostatnią rundę CEZ „Hofeka Cup”, która była rozgrywana 2 tygodnie temu w Gyuli i aktualnie znajdują się na 3 miejscu, ale teoretycznie mają szansę na 2. lokatę. Z racji tego, iż Porizek i Vaculik – o ile faktycznie pojawią się w Szczecinku – będą jedną z 3 sklasyfikowanych załóg w klasyfikacji rocznej T1, w tej grupie przyznany będzie tylko tytuł Mistrza Polski, bez tytułów wicemistrzowskich. Jeśli nie przyjadą, nie będziemy mieli w tym roku Mistrza Polski w T1…

t1

Miroslav Zapletal / Bartosz Momot

W klasyfikacji rocznej grupy T2 z racji sklasyfikowanych w niej 5 załóg, które także pojawią się w Szczecinku, przyznane zostaną tytuły Mistrza i Wicemistrza Polski. O tytuł mistrzowski powalczy tu zajmujący obecnie fotel lidera Piotr Sawicki, któremu towarzyszyć będzie Kuba Moliter, oraz aktualni wiceliderzy Darek Kalisz i Marek Siarek. Ta druga z załóg będzie się musiała oglądać na Tomka Pieca i Michała Marczewskiego, którzy teoretycznie mogą z nimi walczyć o wicemistrzostwo w RMPST. Nie zapominajmy jednak, że wszystkie te załogi walczą także w CEZ, a tu wszystkie te 3 załogi, a także Rebeka i Grzesiek Jankowscy mają szanse na podium. Tym bardziej, że Baja Szczecinek jest przedostatnią rundą CEZ. Jedynie pechowi w swoim pierwszym sezonie Tomek Baranowski i Grzesiek Konczak mogą start w Szczecinku potraktować treningowo czy też po prostu pojechać sobie dla frajdy.

t2

Piotr Sawicki / Jakub Moliter

Grupa TH w tym roku bije rekordy frekwencji i również w Szczecinku stawią się całą bandą – lista zgłoszeń w tej grupie liczy aż 11 pozycji! Tytuł Mistrzów Polski w TH już prawie w kieszeni mają Mariusz Wiatr i Łukasz Łaskawiec, ale nie mogą go jeszcze być całkiem pewni. Na ich problemy czyhać będą Jarek Andrzejewski i Maciek Radomski, którzy aktualnie są wiceliderami klasyfikacji TH. Na 3 miejscu obecnie znajdują się Czech Vlastimil Forejt, którego także zobaczymy w Szczecinku w towarzystwie pilotującego go Premka Rejdika. Zaledwie 4 punkty do Czecha traci jadący swój pierwszy sezon w RMPST Jacek Soboń, który na pewno nie będzie ściągał nogi z gazu, by walczyć o miejsce na podium. Wspierać go w tym będzie jego „telewizyjny” nawigator, Kacper Jeneralski. O podium zawalczą także Łukasz Skoczeń i Grzesiek Ślęczka oraz Krzysiek Biegun i Ola Kujawa. Dla przyjemności i ewentualnych pucharków za rajd pojadą natomiast Sławek Jabłoński i Rafał Jędrys, Kuba Jęch i Łukasz Kujbida, Hubert i Dominika Odejewscy, którym najwyraźniej udało się już zreanimować Tacomę, a także Robert Łyżwa i Paweł Kołasiński.

th

Mariusz Wiatr / Łukasz Łaskawiec

W klasie UTV T o krok od zwycięstwa są Mirek Stocerz i Rafał Marton, którzy uzbierali sobie aż 55-punktową przewagę nad drugimi w stawce Tomkiem Białkowskim i Darkiem Baśkiewiczem. Mirkowi i Rafałowi do tytułu Mistrzów Polski wystarczy zatem dojechanie do mety Baja Szczecinek. Gdyby jednak nie stanęli na mecie, a w rajdzie wygraliby Tomek i Darek, to wtedy oni przejmą mistrzowski tytuł. W tej klasie, jeśli Marek Petters zamelduje się na mecie, przyznany będzie także tytuł wicemistrzowski. Na niego, oprócz dwóch wspomnianych załóg, teoretycznie mają także szansę Robert Dorosz i Michał Osuch, ale tu z kolei Tomkowi i Darkowi musiałaby się przydarzyć jakaś katastrofa. Dwie kolejne załogi, jakie pojawią się w Szczecinku – Grzesiek Mikuła i Piotrek Szczygieł oraz Marek Petters i Tomek Barabas – mają jedynie szanse na pucharki za rajd.

utv

Mirosław Stocerz / Rafał Marton

Marcin Sobiechowi i Inez Kieliba, którzy wystartują w Baja Szczecinek jako jedyni reprezentanci klasy UTV A, już mogą się czuć zwycięzcami w klasyfikacji rocznej w tej klasie, jednak, niestety, nie uzyskają tytułu Mistrzów Polski. A to wszystko przez zbyt małą frekwencję w tej klasie w ciągu całego sezonu – tylko 2 załogi są sklasyfikowane w UTV A. Marcinowi i Inez pozostaje więc moralne zwycięstwo w Mistrzostwach Polski oraz – jeśli tylko dojadą do mety – zwycięstwo w rajdzie.

 

RPPST

Na starcie Baja Szczecinek stanie 19 załóg walczących w RPPST. Tu także szykuje się walka do ostatniej kropli krwi, gdyż prawie nikt nie może jeszcze być pewien swojej pozycji w klasyfikacji rocznej. Prawie, bo dwie z kategorii mają już swoich triumfatorów. Mowa o grupie S3 / UTV T, którą już wygrał Darek Szor, oraz o Dacia Duster Elf Cup i Krzyśku Wicentowiczu, który już po Columna Medica Baja Poland mógł świętować zwycięstwo w tym cyklu, gdyż zgromadził tyle punktów, że w Szczecinku nikt już nie będzie w stanie odebrać mu wygranej. Niemniej załogę Wicentowicz / Boba zobaczymy na trasach Baja Szczecinek, gdyż będą walczyć także o triumf w grupie S2, zaś Darek Szor w towarzystwie Michała Pielużka powalczy o podium w generalce RPPST. Ale po kolei…

Listę zgłoszeń do Baja Szczecinek otwiera Janusz Ellert, który aktualnie jest liderem generalki RPPST. Pojedzie on w towarzystwie swojego „standardowego” pilota, Tomka Kwaśniewskiego. Janusz uzbierał tak dużą liczbę punktów, że tytuł zdobywcy Pucharu Polski ma prawie w kieszeni. Prawie, bo gdyby jakimś dziwnym trafem nie dotarł do mety Baja Szczecinek, a Darek Szor, który zajmuje obecnie 2 miejsce, wygrał Baja Szczecinek lub zajął 2 miejsce, to on zdobędzie Puchar. Z kolei Darkowi jego 2 miejsce mogą teoretycznie odebrać Michał Goleniewski i Marcin Michalski, Carsten Danne i Radek Bomba oraz Tomek Gołka, który tradycyjnie pojedzie z synem Filipem. Nawet jeżeli żadnej z tych 3 załóg nie uda się odebrać 2 miejsca Darkowi Szorowi, to stoczą między sobą zacięty bój o 3 miejsce, bo dzielą ich niewielkie różnice punktowe.

W S1+3000 także dominuje Janusz Ellert, natomiast na 2 miejscu plasują się Michał Goleniewski i Marcin Michalski. Tutaj sprawa się ma podobnie, jak w generalce – aby Janusz nie „wyrwał” Pucharu Polski w tej grupie, musiałby nie osiągnąć mety, a Golon wygrać rajd. Natomiast Golon swojego aktualnego 2 miejsca nie może być już taki pewny, bo na jego potknięcie czyhać będą Tomek Gołka i Carsten Danne. Co ciekawe, Tomka i Carstena dzieli obecnie tylko 1 punkt, więc na pewno możemy się spodziewać zażartej walki między nimi o co najmniej 3 miejsce. Z kolei o metę i ewentualny pucharek za rajd powalczą przesympatyczni Maciek i Beata Pelcowie. Także jedynie na dobry wynik w Baja Szczecinek mogą liczyć Mariusz Jeziorski i Tomek Dołhan oraz Arek Żukowski i Michał Janczak.

s1

Janusz Ellert / Tomasz Kwaśniewski

Ewa Soroczyńska i Grzesiek Komar ponownie zmierzą się sami ze sobą w ramach grupy S1-3000. Niestety z racji tego, że przez cały sezon nie mieli oni w swojej grupie konkurentów, nie będą mogli się tytułować zdobywcami Pucharu Polski, ale na pewno są w tej grupie moralnymi zwycięzcami. A pucharki za Baja Szczecinek też na półce będą ładnie wyglądały 😉

Krzysiek Wicentowicz i Bartek Boba to aktualni liderzy grupy S2, jednak spać spokojnie jeszcze nie mogą. O wygraną w S2 w Szczecinku powalczą z załogą czarnego Jeepa, Michałem Wilczyńskim i Michałem Smoleńskim, którzy tracą do liderów 34 punkty. Oznacza to, że aby obronić swoją pozycję i zdobyć Puchar Polski, w przypadku zwycięstwa w rajdzie dwóch Michałów Wincent musi być co najmniej trzeci. Załoga Smoleński / Wilczyński musi się natomiast wystrzegać innej załogi Dacii Duster, Konrada Sznajdera i Tomka Mroczka, którzy obecnie zajmują 3 miejsce. A im z kolei pudło mogą teoretycznie odebrać ich koledzy z DDEC, Mariusz Pietrzycki i Kamil Nowak lub triumfatorzy Baja Poland, Olaf Grabowski i Michał Kuśnierz. Na metę i ewentualny pucharek za rajd liczyć będzie natomiast Kuba Łytkowski, który w towarzystwie Michała Bomby ponownie na „spacer” wyprowadzi swoje Subaru Forester.

Pomimo tego, że DDEC ma już swojego zwycięzcę, walka załóg Dacii jeszcze się nie kończy, bo do podziału są jeszcze dwa miejsca na pudle. Na 2 miejsce największe szanse mają Konrad Sznajder i Tomek Mroczek, którzy są obecnie wiceliderami DDEC, ale tę pozycję będą mogli i zapewne chcieli im odebrać Magda Zając i Kazimierz Ruszel, bardziej znany jako Bocian (obecnie na 3 miejscu) oraz Mariusz Pietrzycki i Kamil Nowak, którzy z kolei do Magdy i Bociana tracą zaledwie 1 punkt. Im wszystkim plany pokrzyżować może Wincent, a także Patrycja Brochocka, która tym razem pojedzie w towarzystwie Michała Ogórka.

s2

Krzysztof Wicentowicz

W S3 / UTV T Puchar Polski ma już zapewniony Darek Szor i tylko on uzyska tytuł w tej grupie, bo sklasyfikowanych w S3 będzie nie więcej niż 4 załogi. Mimo to o pucharki za rajd powalczą z Darkiem Czarek Woch i Przemek Lipiński, którzy prawdopodobnie dzięki temu widnieć będą na 2. pozycji klasyfikacji rocznej (choć bez tytułu), a także Łukasz Kwaśniewski i Damian Figiel.

 

PPRB

PPRB będzie na Baja Szczecinek najmniej licznie reprezentowaną kategorią spośród tych, którzy walczą w klasyfikacjach rocznych – lista zgłoszeń liczy zaledwie 16 zawodników. Ale wcale to nie oznacza, że tu nie możemy się spodziewać ciekawej i zażartej walki. Wręcz przeciwnie – tu będą się lać krew, pot i łzy.

O triumf w Baja Szczecinek powalczy 5 motocyklistów, z których aż 4 ma teoretyczne szanse na zwycięstwo w klasyfikacji rocznej! W grupie M przyznane będą dwa tytuły – zdobywcy Pucharu Polski oraz zdobywcy 2 miejsca w Pucharze Polski, zatem dwóch z panów wyjedzie ze Szczecinka z tytułami rocznymi. Najbliżej zdobycia Pucharu Polski jest Tomek Dąbrowski, który aktualnie prowadzi w klasyfikacji rocznej, ale zajmujący 2. pozycję Michał Latoch traci do niego jedynie 17 punktów, co oznacza, że w przypadku zwycięstwa Michała w Baja Szczecinek Tomek musi zająć 2 miejsce, by obronić swoją pozycję. Obaj jednak nie mogą być pewni tytułów, bo na ich błędy czyhać będą Jacek Bartoszek (obecnie na 3 miejscu) i Marcin Miśniakiewicz (aktualnie na 4. pozycji). Jedynie Andrzej Niski może zawalczyć wyłącznie o pucharek za miejsce w rajdzie.

m

Tomasz Dąbrowski

Grupa Q2 w tym roku nie cieszy się popularnością – w całym sezonie w tej grupie wystartowało tylko 4 zawodników, z których tylko jeden – Paweł Otwinowski – wystąpił w dwóch rajdach, jednak w klasyfikacji rocznej i tak nie będzie sklasyfikowany, gdyż nie udało mu się dotrzeć do mety Baja Drawsko. Sklasyfikowany natomiast będzie inny zawodnik – ten, który pojawi się w Szczecinku (pod warunkiem, że dojedzie do mety), a jest nim laureat 2 miejsca w Baja Poland, Czech Tonny Pacanda. Będzie się mógł on jednak nacieszyć tylko ewentualnym pucharkiem za rajd oraz 1 miejscem w klasyfikacji rocznej Q2, bo w tej grupie z powodu frekwencji nie będzie przyznany tytuł zdobywcy Pucharu Polski.

q2

Antonin Pacanda

W Q4 natomiast do wzięcia będą 3 tytuły – zdobywcy Pucharu Polski, zdobywcy 2 miejsca w Pucharze Polski i zdobywcy 3 miejsca w Pucharze Polski, bo w tej grupie akurat frekwencja dopisywała na każdym rajdzie. Dwa pierwsze z tych tytułów rozdzielą między siebie Remi Kusy (aktualny lider) i Radek Lindner (obecnie wicelider), bo oni zagrażają już tylko sobie nawzajem. Co więcej, dzieli ich tylko 10 punktów, więc ostatecznie Puchar Polski zdobędzie ten z nich, który po prostu będzie szybszy w Szczecinku. Do wzięcia jest natomiast tytuł zdobywcy 3 miejsca w Pucharze Polski, a o niego zawalczą Kamil Baszczyński (aktualnie 3 miejsce), Andrzej Pieron (4 miejsce), Janek Stolarczyk (5 miejsce) i Marcin Chudziński. Piotrek Jędrzejewski, Szymon Panowicz i Robert Rychlewski będą się starali poutrudniać kolegom zdobycie tytułów, a sami powalczą o ewentualnie pucharki w rajdzie. Wszyscy quadowcy natomiast będą mieli okazję sprawdzić się w boju ze świeżo upieczonym Mistrzem Europy i zdobywcą 3 miejsca w Pucharze Świata w Rajdach Baja Arkiem Lindnerem, który chce zakończyć swój świetny sezon jedynym startem w polskim rajdzie. Choć będzie tu na „gościnnych występach”, to na pewno nieźle poprzeszkadza kolegom 😉

q4

Remigiusz Kusy

 

TIS

Po raz czwarty w tym roku równolegle do Mistrzostw i Pucharów Polski rozegrana będzie Terenowa Impreza Sportowa, czyli samochodowe zawody dla amatorów nie posiadających licencji. Oni nie walczą w klasyfikacji rocznej, ale dzielnie walczą o pucharki za poszczególne rajdy. Na Baja Szczecinek TIS będzie miał najliczniejszą obsadę – zmierzą się tu 4 załogi. S3 / UTV A reprezentować będą bardzo weseli Czesi, Roman Augustyn i Frantisek Machacek, w S3 / UTV T zmierzą się Michał Szczurtek i Sebastian Klonowski, a w S2 pojadą Jarosław i Łukasz Rostkowscy.

tis

Roman Augustyn / Frantisek Machacek

 

Walka o tytuły rozpocznie się od pierwszej kropli krwi, która poleje się w piątek 28.09. na liczącym 4,13km prologu. W sobotę 29.09. odbędzie się finałowa batalia, którą zawodnicy stoczą na Poligonie Czarne, gdzie trzykrotnie pokonają liczący 65,3km oes. O tym, kto zwyciężył, a kto został zwyciężony, przekonamy się późnym popołudniem.

 

AM

Fot. Sławomir Tybinkowski, Grzegorz Kozera, Antonin Svihel

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s