GAME OVER – Podsumowanie sezonu cross country w Polsce

I skończyło się…  Sezon rajdów terenowych za nami. Mistrzowie Polski i zdobywcy Pucharów Polski wyłonieni. Na walkę o te laury zawodnicy mieli niespełna pół roku i pięć rajdów, więc bój toczył się od pierwszych do ostatnich kilometrów oesowych. O większości tytułów zadecydowała kończąca sezon Baja Szczecinek, rozegrana w ostatni weekend września.

Tegoroczne rozgrywki w rajdach terenowych (rajdach baja) były nieco krótsze niż zakładał to kalendarz. Spośród siedmiu zaplanowanych na ten rok rajdów, rozegranych zostało tylko pięć. Z powodu problemów organizacyjnych zostały bowiem odwołane Baja Carpathia i Baja Żagań. W związku z tym skróconym sezonem walka o triumfy w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych, Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych i Pucharze Polski w Rajdach Baja była bardzo intensywna i pełna emocji od pierwszego do ostatniego rajdu.

 

RUNDY

Sezon rajdów terenowych 2018 tradycyjnie otworzyła kwietniowa Columna Medica Baja Drawsko, rozgrywana na bardzo lubianych przez zawodników i dających duże możliwości konfiguracji tras terenach Poligonu Drawskiego. Zdecydowanie nie była to tylko rozgrzewka, bo już na tym pierwszym rajdzie zawodnicy musieli się zmierzyć z trasą liczącą 300km oesowych, w tym z dwukrotnie pokonywanym oesem o długości aż 140km. Columna Medica Baja Drawsko solidnie zweryfikowała, jak kto się przygotował do sezonu.

Pod koniec maja zawodnicy ponownie spotkali się w Drawsku Pomorskim, gdzie odbył się Columna Medica Rajd Safari. Tu również nie mogli oni narzekać na niedostatek kilometrów do pokonania, gdyż trasa liczyła 222km oesowe, a jej główną częścią był dwukrotnie przejeżdżany 107-kilometrowy oes. Pikanterii tym zmaganiom dodawała skomplikowana nawigacja oraz specjalnie przygotowane przeszkody terenowe, jak np. strome podjazdy i zjazdy.

 

33579973_1741094392614779_1707070039246503936_n

Michał Małuszyński / Julita Małuszyńska na Columna Medica Rajd Safari

 

3. runda RMPST, RPPST i PPRB – Rajd Polskie Safari – rozegrana została na początku sierpnia na pograniczu Mazowsza i Kurpiów. Bazą rajdu był Przasnysz. Tutaj zawodnicy mieli do czynienia z zupełnie innymi trasami niż te na poligonach, bowiem odcinki specjalne zlokalizowane były na drogach gruntowych. Rajd składał się z rozegranego na żwirowni prologu oraz 3 oesów pokonywanych dwukrotnie. Ich łączna długość wynosiła 233km.

Przełom sierpnia i września to co roku najbardziej niecierpliwie wyczekiwany przez zawodników, ale także kibiców moment sezonu, bowiem wtedy rozgrywana jest największa i najbardziej prestiżowa runda rozgrywek terenowych – Baja Poland z bazą w Szczecinie, która jest jednocześnie rundą Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross Country. Dodatkowo w tym roku rajd obchodził swój jubileusz – Columna Medica Baja Poland 2018 była 10. edycją rajdu. Z tej okazji organizatorzy przygotowali dla zawodników Pucharu Świata i Mistrzostw Polski rekordowo długą trasę liczącą aż 510km oesowych! Również odcinek specjalny rozgrywany na terenie Poligonu Drawskiego miał rekordową długość 222km, a na dodatek był on dwukrotnie pokonywany. Czołowi zawodnicy Pucharu Świata z uznaniem podkreślali, że ta jubileuszowa edycja rajdu była bardzo wymagająca. Nieco krótszą, bo liczącą 200km oesowych trasę pokonywali zawodnicy RPPST i PPRB, ale i tu wiele się działo. Warto wspomnieć, że tę polską rundę Pucharu Świata wygrał polski kierowca Jakub Przygoński, jadący z belgijskim pilotem Tomem Colsoulem. Było to pierwsze zwycięstwo Przygońskiego w Baja Poland i kolejna cegiełka dołożona do jego zwycięstwa w Pucharze Świata.

 

40668786_1883294881728062_3227769619179634688_n

Jakub Przygoński / Tom Colsoul na Columna Medica Baja Poland

 

Ostatnią rundą tegorocznych rozgrywek w rajdach terenowych była Baja Szczecinek. Na liczącej 200km oesowych trasie rozegrała się finałowa batalia o tytuły w RMPST, RPPST i PPRB. Łatwo nie było, bo trzykrotnie przejeżdżany 65-kilometrowy oes na poligonie w Czarnem obfitował w pułapki terenowe i nawigacyjne, a czynnikiem, który dodatkowo utrudniał wielu zawodnikom jazdę, była presja na wynik. W związku z tym na tym kończącym sezon rajdzie nie brakowało niespodzianek i zaskakujących zwrotów akcji. Zdarzało się, że dotychczasowi liderzy rocznych klasyfikacji tracili swoje pozycje, a z drugiej strony inni „rzutem na taśmę” zdobywali tytuły. Walka o laury – zarówno w rajdzie, jak i w klasyfikacjach rocznych – toczyła się dosłownie do ostatnich kilometrów!

 

RMPST

Już pierwszy rajd sezonu – Columna Medica Baja Drawsko – wskazał pierwszoplanowych aktorów tegorocznych rozgrywek. Ci przez kolejne cztery rajdy zacięcie walczyli między sobą, by finalnie zmierzyć się w kończącej sezon Baja Szczecinek. Po 4 rundach w klasyfikacji generalnej RMPST prowadzili jadący MINI All4 Racing Michał i Julita Małuszyńscy, jednak wciąż zagrożeniem dla ich pierwszego tytułu był dwukrotny Mistrz Polski, Czech Miroslav Zapletal, jeżdżący Fordem F-150 w towarzystwie polskiego pilota Bartosza Momota. Różnica punktowa między tymi załogami była na tyle niewielka, że ta z nich, która wygrałaby Baja Szczecinek, zdobyłaby tytuł mistrzowski. Choć małżeństwo Małuszyńskich dzielnie walczyło o obronę pozycji liderów, to jednak rajd padł łupem doświadczonego Zapletala i to właśnie czeskiemu kierowcy i jego polskiemu pilotowi przypadł w udziale tytuł Mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w grupie T1. Michał i Julita Małuszyńscy zostali Wicemistrzami Polski w klasyfikacji generalnej. O tytuł II Wicemistrzów także finałowa rozgrywka stoczyła się w Szczecinku. Co ciekawe, stoczyły go załogi z grup TH i nowej w RMPST klasy UTV T, a mianowicie jadący Mitsubishi L200 Mariusz Wiatr i Łukasz Łaskawiec oraz ścigający się Can Amem Maverick X3 Mirosław Stocerz i Rafał Marton. Na koncie więcej punktów miała załoga Wiatr / Łaskawiec, która także prowadziła w grupie TH, jednak ich szansę na 3 miejsce w klasyfikacji generalnej przekreśliło zderzenie z drzewem na pierwszym przejeździe odcinka „Czarne”. W związku z tym po raz pierwszy w Mistrzostwach Polski na podium zagości pojazd z klasy UTV T z załogą Stocerz / Marton.

 

30441305_1695176443873241_661046929152540672_n

Miroslav Zapletal / Bartosz Momot

 

Pierwszymi liderami grupy T2 zostali Tomasz Piec i Michał Marczewski, jadący Toyotą Land Cruiser. Drugi rajd sezonu – Columna Medica Rajd Safari – to z kolei wygrana Dariusza Kalisza i Marka Siarka (także Toyota Land Cruiser). Trzecia runda – Rajd Polskie Safari – padł łupem Piotra Sawickiego i Jakuba Molitera (również w Toyocie Land Cruiser). Sawicki i Moliter okazali się także najszybszą z polskich załóg na Columna Medica Baja Poland, dzięki czemu to oni do Szczecinka jechali jako liderzy grupy T2. Tytuł Mistrzów Polski mieli już prawie „w kieszeni”, jednak dramatyczny dla nich okazał się ostatni oes tegorocznych rozgrywek, na którym urwali koło, nie kończąc rajdu i tracąc tytuł Mistrzów Polski – na pocieszenie zostało im Wicemistrzostwo. Tytuł Mistrzów Polski natomiast wywalczyli sobie Dariusz Kalisz i Marek Siarek, którym do rocznej wygranej wystarczyło 2 miejsce w Baja Szczecinek. Na 3 miejscu w klasyfikacji rocznej (ale bez tytułu) natomiast znaleźli się zwycięzcy ostatniej rundy, Tomasz Piec i Michał Marczewski.

 

40509167_1883295448394672_3408913202078023680_n

Dariusz Kalisz / Marek Siarek

 

W grupie TH przed Baja Szczecinek zdecydowanymi liderami byli Mariusz Wiatr i Łukasz Łaskawiec, którzy w tej grupie wygrali 3 pierwsze rajdy sezonu. Dzięki temu, jak wiele punktów zgromadzili na koncie oraz szczęśliwemu dla nich układowi miejsc na Baja Szczecinek, nawet przygoda z drzewem nie zdołała im odebrać tytułu Mistrzów Polski w TH. O tytuł Wicemistrzów Polski walczyli natomiast drudzy w klasyfikacji Jarosław Andrzejewski i Maciej Radomski w Toyocie LC90 i dzięki 3 miejscu w Baja Szczecinek udało im się ten tytuł „dowieźć” do końca zmagań. Z kolei zacięty bój o tytuł II Wicemistrzów stoczyły 2 załogi, które dzieliły zaledwie 4 punkty – Czesi Vlastimil Forejt i Premysl Rejdik w Bowlerze Wildcat oraz polska załoga jadąca swój pierwszy sezon w RMPST, Jacek Soboń i Kacper Jeneralski w Nissanie Navara. Na Baja Szczecinek te dwie załogi podzieliły między siebie dwa najwyższe stopnie podium w rajdzie, przy czym szybsi okazali się Polacy, którzy wygrali rajd w grupie TH, a także wywalczyli sobie tytuł II Wicemistrzów Polski.

 

30126905_1692680644122821_5231656992757514240_n

Mariusz Wiatr / Łukasz Łaskawiec

 

W nowo utworzonej w tym roku klasie UTV A ścigały się tylko 3 załogi, z czego tylko dwie zostały sklasyfikowane w klasyfikacji rocznej – Marcin Sobiech i Inez Kieliba oraz Rafał Krawczyk i Tomasz Waloch. Zdecydowanymi liderami w tej klasie byli jeżdżący Yamahą YXZ Marcin Sobiech i Inez Kieliba, którzy także – jako jedyna załoga UTV A – stawili się na starcie Baja Szczecinek, by dopełnić sezonu. Wygrali oni roczną klasyfikację w tej klasie, jednak nie będą oni się mogli cieszyć z pierwszego w historii tytułu Mistrzów Polski w tej klasie, gdyż z powodu niewystarczającej frekwencji tytuł ten nie zostanie przyznany.

 

S1

Marcin Sobiech / Inez Kieliba

 

Po raz pierwszy w historii natomiast przyznane zostaną tytuły Mistrzów i I Wicemistrzów Polski w klasie UTV T. Tytuł mistrzowski już po 4 rundach praktycznie zapewnili sobie Mirosław Stocerz i Rafał Marton (Can Am Maverick X3) i jedynie jakaś katastrofa połączona ze zwycięstwem w Baja Szczecinek ich najbliższych rywali – Tomasza Białkowskiego i Dariusza Baśkiewicza (Can Am Maverick) – mogłaby im go odebrać. Katastrofa się nie wydarzyła, a na dodatek duet Stocerz / Marton swój tegoroczny triumf przypieczętował zwycięstwem w UTV T w Baja Szczecinek, zatem to właśnie oni zostali Mistrzami Polski. Tytuł Wicemistrzów Polski natomiast wywalczyła sobie załoga Białkowski / Baśkiewicz. 3 miejsce w tegorocznych rozgrywkach (choć bez tytułu) natomiast zdobyli Robert Dorosz i Michał Osuch.

 

33788788_1741095159281369_7728582843567177728_n

Mirosław Stocerz / Rafał Marton

 

W klasyfikacji zespołów sponsorskich tytuł Mistrza Polski wywalczył sobie zespół BEWA/ M-FOR SPORT, zaś Wicemistrzem Polski został zespół NAC RALLY TEAM..

 

RPPST

Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych w tym roku nieco zmienił swoje oblicze, gdyż po raz pierwszy do udziału w tych rozgrywkach wymagane były licencje RN, a zatem nie był to już cykl dla amatorów. Niemniej wiele z załóg startujących do tej pory w RPPST także i w tym roku zmierzyło się w walce o Puchar Polski. Tu również nowością były dwie klasy pojazdów UTV (grupa S3) – UTV A i UTV T, analogicznie, jak w RMPST. I tu także ich załogi odnosiły sukcesy.

W klasyfikacji generalnej RPPST przed Baja Szczecinek, a także w grupie S1+3000, liderem był Janusz Ellert w Toyocie Land Cruiser, który w Szczecinku pilotowany był przez Tomasza Kwaśniewskiego. Oba zwycięstwa miał na wyciągnięcie ręki, a jednak… Jego plany na zdobycie podwójnego Pucharu Polski na OS3 pokrzyżowała awaria skrzyni biegów, przez którą nie mogli ukończyć rajdu. Ich rywale nie przespali okazji. W klasyfikacji generalnej „na ogonie” siedział im jeżdżący Can Amem Maverick X3 z klasy UTV T, Dariusz Szor, którego w Szczecinku nawigował Andrzej Wieczorek. Wygrana w Baja Szczecinek dała temu kierowcy zwycięstwo w rocznej klasyfikacji generalnej i tym samym tytuł Zdobywcy Pucharu Polski – po raz pierwszy w historii ten tytuł zdobył kierowca UTV. Januszowi Ellertowi na pocieszenie został tytuł Zdobywcy II miejsca w Pucharze Polski. O tytuł Zdobywców III miejsca w Pucharze Polski natomiast walczyli Michał Goleniewski i Marcin Michalski w SAM MRT (3 miejsce po 4 rundach), Carsten Danne i Radosław Bomba w Toyocie FJ Cruiser oraz Tomasz Gołka w Jeepie Wranglerze, pilotowany przez Filipa Gołkę. Ta trzecia załoga już na OS2 miała problemy mechaniczne z autem, czego konsekwencją były nieukończone dwa pierwsze przejazdy oesu „Czarne”, co już praktycznie przekreśliło ich szanse na 3 miejsce w klasyfikacji rocznej, a na domiar złego na ostatnim oesie dachowali. Do końca walczyły natomiast załogi Goleniewski / Michalski i Danne / Bomba. Szybsza okazała się załoga SAMa MRT, a zatem to Michałowi Goleniewskiemu i Marcinowi Michalskiemu przypadł w udziale tytuł Zdobywców III miejsca w Pucharze Polski.

 

S2

Dariusz Szor / Andrzej Wieczorek

 

Bardzo podobnie, jak klasyfikacja generalna, wyglądała klasyfikacja grupy S1+3000, z tą jedyną różnicą, że tu o zwycięstwo nie walczył Dariusz Szor. Zatem zwycięstwo i tytuł Zdobywców Pucharu Polski wywalczyli sobie Michał Goleniewski i Marcin Michalski, Zdobywcą II miejsca w Pucharze Polski został Janusz Ellert, zaś podium uzupełnili Carsten Danne i Radosław Bomba, którzy jednak ze względu na niedostateczną frekwencję w grupie S1+3000 nie uzyskali tytułu.

 

S3

Michał Goleniewski / Marcin Michalski

 

W grupie S1-3000 przez cały sezon startowała tylko jedna załoga – Ewa Soroczyńska i Grzegorz Komar w Mitsubishi Montero. Wystartowali oni we wszystkich pięciu rundach, z czego tylko jednej – Columna Medica Baja Drawsko – nie ukończyli. Zostali więc oni naturalnymi zwycięzcami tej grupy, jednak z racji tego, iż nie mieli się z kim ścigać, Pucharu Polski nie uzyskali.

Grupa S2 cieszyła się w tym roku wyjątkowo dobrą frekwencją – znacznie lepszą niż oblegana dotąd grupa S1. W związku z tym również walka o tytuły w tej grupie była bardzo zacięta. Po czterech rundach na jej czele stał Krzysztof Wicentowicz (pilotowany w Szczecinku przez Bartłomieja Bobę), klasyfikowany również w Dacia Duster Elf Cup, gdzie już po Columna Medica Baja Poland wywalczył sobie wygraną, broniąc zeszłorocznego tytułu zdobytego w pierwszej edycji tego programu. Jego najpoważniejszymi rywalami w grupie S2 byli jeżdżący Jeepem Wranglerem Michał Smoleński i Michał Wilczyński. Wicentowicz miał nad nimi dość bezpieczną przewagę, jednak nie na tyle, by do Szczecinka nie pojechać. W Baja Szczecinek to Smoleński i Wilczyński zajęli najwyższy stopień podium, ale 2 miejsce w rajdzie wystarczyło Wicentowiczowi do zwycięstwa w klasyfikacji rocznej i tytułu Zdobywcy Pucharu Polski w S2. Michał Wilczyński i Michał Smoleński mogą się natomiast cieszyć z tytułu Zdobywców II miejsca w Pucharze Polski. Prawie pewny najniższy stopień rocznego podium miała natomiast kolejna załoga Dacii Duster, Konrad Sznajder i Tomasz Mroczek. Do osiągnięcia tego celu i uzyskania tytułu Zdobywców III miejsca w Pucharze Polski wystarczyło im 4 miejsce zajęte w Baja Szczecinek. Na rocznym podium grupy S2 zatem po raz pierwszy w historii zagościły Dacie Duster, i to aż dwie!

 

33778955_1741093892614829_4356404264843608064_n

Krzysztof Wicentowicz / Bartłomiej Boba

 

Drugą edycję Dacia Duster Elf Cup – podobnie, jak pierwszą – wygrał Krzysztof Wicentowicz, który na Baja Szczecinek jechał już z wygraną w tej klasyfikacji, niemniej to zwycięstwo przypieczętował jeszcze zwycięstwem w DDEC na Baja Szczecinek. O drugie miejsce w Szczecinku starły się natomiast 3 załogi – Konrad Sznajder i Tomasz Mroczek, Magdalena Zając i Kazimierz Ruszel oraz Mariusz Pietrzycki i Kamil Nowak. Najbliżej tego celu była załoga Sznajder / Mroczek i do wywalczenia 2 miejsca w DDEC wystarczyło im 3 miejsce zajęte w Baja Szczecinek. Z kolei zdobywając 2 miejsce w rajdzie, najniższy stopień podium DDEC uzyskała załoga Pietrzycki / Nowak.

Żadna załoga nie wystartowała w tym sezonie w grupie S3 / UTV A. W S3 / UTV T natomiast swoich sił próbowało łącznie 6 załóg, ale tylko 3 zostały sklasyfikowane na koniec sezonu. Jeszcze przed Baja Szczecinek tytuł Zdobywcy Pucharu Polski w tej grupie zapewnił sobie Dariusz Szor, którzy także triumfował w klasyfikacji generalnej RPPST. Drugie miejsce zajęła załoga Cezary Woch / Przemysław Lipiński, a trzecie Tomasz Wojtyra i Michał Pielużek, którzy nie pojawili się w Szczecinku (obie załogi bez tytułów).

Puchar Polski w klasyfikacji zespołów sponsorskich zdobył 3RE RALLY TEAM.

 

PPRB

Pomimo przeniesienia pojazdów UTV z PPRB do RMPST i RPPST, frekwencja w tych rozgrywkach tylko nieznacznie się zmniejszyła, gdyż w szranki w tym roku stanęło więcej motocyklistów i quadowców. Walka o tytuły była więc jeszcze bardziej zacięta.

W tym sezonie w rozgrywkach PPRB wystartowało w sumie aż 18 motocyklistów, jednak sklasyfikowanych na koniec roku jest 16. Po 4 rundach na prowadzeniu w grupie M znajdował się Tomasz Dąbrowski, jednak o ostateczne zwycięstwo musiał na Baja Szczecinek powalczyć z Michałem Latochem. I to mu się udało – Dąbrowski wygrał Baja Szczecinek, a tym samym klasyfikację roczną, uzyskując tytuł Zdobywcy Pucharu Polski. Michał Latoch zakończył Baja Szczecinek na 2 miejscu i także tę pozycję zajął w klasyfikacji rocznej, dzięki czemu po startach w zaledwie 3 z 5 rund może się cieszyć z tytuły Zdobywcy II miejsca w Pucharze Polski. O tytuł Zdobywcy III miejsca w Pucharze Polski w Szczecinku starli się Jacek Bartoszek i Marcin Miśniakiewicz. Podium Baja Szczecinek uzupełnił Bartoszek, więc także on znalazł się ostatecznie na 3 miejscu w klasyfikacji rocznej i może się cieszyć z tytułu Zdobywcy III miejsca w Pucharze Polski.

 

40748080_1885392178184999_6404102572583419904_n

Tomasz Dąbrowski

 

Nie miała w tym roku powodzenia grupa Q2 – w jej ramach przez cały sezon zmierzyło się tylko 4 zawodników, z których tylko jeden wystartował w więcej niż jednej rundzie. Był nim Czech Antonin Pacanda, który dzięki temu uzyskał tytuł Zdobywcy Pucharu Polski.

 

S4

Antonin Pacanda

 

Z kolei urosła w siłę grupa Q4. Na rajdowych trasach w tej grupie pojawiło się kilku nowych i, jak się okazało, także szybkich zawodników. Łącznie quadami 4×4 startowało w tym roku aż 24 zawodników! Walka o prymat w tej grupie stoczyła się między „starymi wyjadaczami”, choć „nowi” starali się ich „podgryzać”, nierzadko skutecznie. Niemal łeb w łeb przez cały sezon szli Remigiusz Kusy i Radosław Lindner, jednak po 4 rundach szala lekko się przechylała na stronę Kusego. Decydującą rozgrywką pomiędzy nimi była Baja Szczecinek – tutaj szybszy okazał się lider klasyfikacji, Remigiusz Kusy, który w ten sposób wywalczył tytuł Zdobywcy Pucharu Polski. Radosław Lindner wyjechał ze Szczecinka z tytułem Zdobywcy II miejsca w Pucharze Polski. Równie zacięty bój, jak o wygraną, w Szczecinku stoczyli kandydaci do 3 miejsca w klasyfikacji rocznej: Kamil Baszczyński, Andrzej Pieron i Jan Stolarczyk. Największe szanse na wywalczenie rocznego podium miał Baszczyński i pomimo tego, iż Baja Szczecinek zakończył poza podium, to 4 miejsce wystarczyło mu do tytułu Zdobywcy III miejsca w Pucharze Polski.

 

30264265_1692676450789907_7966597909498036224_n

Remigiusz Kusy

 

W klasyfikacji klubowej Puchar Polski wywalczyli zawodnicy reprezentujący Stowarzyszenie Grupa 4×4. Tytuł Zdobywcy II miejsca w Pucharze Polski zdobył Łódzki Klub Offroadowy, zaś tytuł Zdobywcy III miejsca w Pucharze Polski uzyskało Stowarzyszenie M-FOR SPORT.

Puchar Polski w klasyfikacji sponsorskiej zdobył Blachotrapez, tytuł Zdobywcy II miejsca w Pucharze Polski należy do Łódzkiego Klubu Offroadowego, zaś Zdobywcą III miejsca w Pucharze Polski został magicflower.pl.

Choć polskie rozgrywki w rajdach terenowych już się zakończyły, to wiele polskich załóg wciąż walczy w Mistrzostwach Strefy Europy Centralnej FIA-CEZ. Przed nimi ostatni rajd tych rozgrywek – Raid of the Champions, który zostanie rozegrany na Węgrzech w dniach 9-11 listopada. Jedno jest pewne – polskie załogi zobaczymy na podiach poszczególnych grup FIA-CEZ.

 

AM

Fot. Grzegorz Kozera, Bartosz Ciemiecki, Facebook / Tonny Pacanda

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s