DZIEŃ DOBRY, ESPAÑA! – 16 Polaków na Baja Aragon!

To na pewno nie będą spokojne wakacje w słonecznej Hiszpanii! To będą krew, pot i łzy, bo Baja Aragon to niełatwy rajd, z długimi oesami i południowymi temperaturami. Z tymi atrakcjami oraz licznymi i mocnymi rywalami już w najbliższy weekend zmierzy się aż 16 Polaków. Wystartują oni w różnych kategoriach – w dwóch grupach (T1 i T2) samochodowego Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross Country, również samochodowych Mistrzostwach Włoch, a także w motocyklowo-quadowym Pucharze Świata FIM w Rajdach Baja. Czy w Aragonii popłyną polskie łzy szczęścia?

Rok 2018 to rok jublieuszy wielu rajdów będących rundami Pucharu Świata FIA – swoje okrągłe urodziny obchodziła niedawna Italian Baja (25. edycja), świętować też będzie Hungarian Baja (15. edycja), a także nasza stounkowo młoda Baja Poland (10. edycja). Wyjątkowo długim stażem może się pochwalić zbliżająca się Baja Aragon, bo ta organizowana jest nieprzerwanie od 35 lat! Długa tradycja oraz piękne i wymagające, techniczne trasy co roku przyciągają całe rzesze zawodników, w tym największe gwiazdy cross country, które traktują ten rajd jako jeden z przeddakarowych treningów. Tym razem gwiazdozbiór załóg samochodowych będzie troszkę okrojony ze względu na zazębiający się z Baja Aragon Silk Way Rally – z tego powodu zabraknie między innymi ubiegłorocznego zwycięzcy Nassera Al-Attiyah, a także rekordzisty pod względem wygranych w tym rajdzie, lokalnego bohatera Naniego Romy. Niemniej frekwencja dopisała i jest wręcz rekordowa – listy zgłoszeń liczą ponad 230 pojazdów: od motocykli po ciężarówki. Na tych listach nie mogło zabraknąć “wielkich nazwisk”, jak i oczywiście Polaków. W Baja Aragon zmierzy się aż 16 naszych rodaków.

ArLogo

 

Polacy

Listę zgłoszeń w Pucharze Świata FIA otwiera Kuba Przygoński, który jak zwykle pojedzie MINI John Cooper Works Rally w towarzystwie Toma Colsoula. Kuba jest aktualnym liderem Pucharu Świata i prowadzi w nim z przewagą 58 punktów nad Martniem Prokopem i 61 nad Vladimirem Vasilievem, zatem na Baja Aragon nikt nie będzie w stanie go zdetronizować, ale do końca sezonu jeszcze daleko, więc nie może odpuszczać. Ale w Hiszpanii, podobnie, jak we Włoszech, to właśnie Przygoński jest głównym faworytem rajdu, choć w zeszłym roku zajął tu “dopiero” 6 miejsce (pilotował go wtedy Xavier Panseri). Dużą szansę na poprawę zeszłorocznego wyniku – 12 miejsca – mają także Aron Domżała i Maciek Marton, którzy po 3-miesięcznej przerwie wracają na trasy cross country, oczywiście na pokładzie Toyoty Hilux Overdrive. Ten sezon Pucharu Świata rozpoczął się dla nich pechowo – wystartowali w otwierającej go Baja Russia, ale niestety nie dotarli do mety rajdu. O wiele lepiej poszło im w kwietniu w Katarze – w wybitnie trudnym Qatar Cross Country Rally zajęli bardzo dobre 4 miejsce. W Baja Aragon Aron i Maciek powalczą więc o kolejne punkty Pucharu Świata.

 

ArAron

Aron Domżała / Maciej Marton

 

Na pierwsze pucharowe punkty liczy też nasza załoga z grupy T2 – Tomek Baranowski i Grzesiek Konczak, którzy także mają za sobą dwa tegoroczne rajdy Pucharu Świata, niestety oba pechowe 😦 W Baja Russia spotkał ich taki sam los, jak Arona i Maćka (nieukończoiny rajd), zaś jeszcze bardziej pechowa okazała się dla nich Italian Baja, w której nawet nie wystartowali z powodu awarii, która ujawniła się tuż po badaniu kontrolnym i nie dała się wyeliminować. Totota już jest zdrowa i gotowa do walki na hiszpańskich oesach, a Tomek i Grzesiek w bojowych nastrojach czekają na start.

 

IB finarto

Tomasz Baranowski / Grzegorz Konczak

 

3 kolejne polskie załogi samochodowe wystartują w Baja Aragoin w ramach Mistrzostw Hiszpanii (CERTT)  wszystkie 3 wlaczyć będą w licznej grupie Open. W tej grupie CanAmem Maverick X3 pojadą Mirek Stocerz i Rafał Marton, którzy aktualnie prowadzą w klasyfikacji grupy UTV-T w Mistrzostwach Polski. Jak widać, ich ambicje sięgają jednak daleko poza granice naszego kraju. Zagraniczzne ambicje i cele realizować będą już po raz drugi załogi Dacii Duster z teamu Overlimit – 3 auta z tego zespołu wystartowały w Italian Baja, zaś w Baja Aragon zmierzą się dwie załogi, obie z paniami za kierownicą. Jedną z Dacii pojedzie Magda Zając w  towarzystwie Tomka Mroczka – ten duet na Italian Baja miał pecha w postaci urwanego koła i zalanego silnika, więc tym większy będą mieli apetyt na dobry wynik w Hiszpanii. A we Włoszech pokazali, że tempo mają dobre. Za sterami drugiej Dacii zasiądzie Patrycja Brochocka, która we Włoszech wywalczyła sobie 3 miejsce w grupie TH, zaś na prawy fotel jej Dacii wsiądzie Krzysiek Wicentowicz. Krzysiek aktualnie prowadzi – jako kierowca – w Dacia Duster Elf Cup, zaś w Italian Baja – również na lewym fotelu – zajął 2 miejsce w TH. Sama jestem ciekawa, jak Wincent spisze się w roli pilota…

 

ArMagda

Magdalena Zając / Tomasz Mroczek

 

Kolejnych 5 Polaków na listach zgłoszeń do Baja Aragon to nasza “lekka kawaleria”, która zmierzy się ze światową czołówką motocyklowo-quadową w Pucharze Świata FIM w Rajdach Baja. Na starcie stanie 4 naszych motocyklistów i jeden quadowiec. O pierwsze w tym roku punkty Pucharu powalczy Maciek Giemza, który jest aktualnym liderem klasyfikacji Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross Country. Po kilkumiesięcznej reabilitacji po wypadku na treningu wraca także jego kolega z zespołu Orlen Team, Adam Tomiczek. W Baja Aragon wystartuje także dwóch innych polskich dakarowców, Paweł Stasiaczek i Krzysiek Jarmuż, którzy mają na swoim koncie start w zaliczanym do Dakar Series pięciodniowym pustynnym rajdzie Afriquia Merzouga Rally. Krzysiek zajął tam wysokie 26 miejsce, zaś Paweł musiał się wycfofać z rajdu po upadku zakończonym złamanym obojczykiem.

 

ArStasiaczek

Paweł Stasiaczek

 

W Afriquia Merzouga Rally również startował nasz quadowiec Arek Lindner (8 miejsce), który w kategorii quadów będzie naszym jedynym reprezentantem na Baja Aragon. Arek po raz pierwszy wystartuje w rajdzie Pucharu Świata FIM w Rajdach Baja, natomiast ma na koncie zdobyte niespełna miesiąc temu zwycięstwo w pierwszej z dwóch tegorocznych rund Mistrzostw Europy, Boss Baja Ukraine.

 

ArArek

Arkadiusz Lindner

 

 

Samochody

Do udziału w Baja Aragon w klasyfikaci Pucharu Świata FIA zgłosiło się 56 załóg. Listę oitwiera oczywiście nasz Kuba Przygoński z Tomem Colsoulem, ale nie zabraknie tu jego najbliższych rywali z Pucharu Świata – Martina Prokopa, jadącego Fordem F-150 ze swoim standardowym pilotem, Janem Tomankiem, a także Rosjan Vladimira Vasilieva i Konstantina Zhiltsova, którzy tym razem prywatne MINI zamieniają na Toyotę Hilux Overdrive. Overdrive tym razem wystawia mocną stawkę 5 Hiluxów. Oprócz Vasilieva i polskiego duetu Domżała / Marton, overdrive’owymi Toyotami pojadą: startujący w wybranych rundach Pucharu Świata (ostatnio w Katarze) Holendrzy Erik van Loon i Wouter Rosegaar, bardzo szybki hiszpański były kierowca WRC, który po raz pierwszy dołącza do belgijskiego zespołu, Xevi Pons z pilotem Diego San Juanem, a także hiszpańska gwiazda TV, podróżnik i zdobywca Mount Everestu , Jesús González Calleja, któremu na prawym fotelu towarzyszyć będzie Jaume Aregall – ta załoga pojedzie Toyotą Proto. Z prywatnych Hiluxów skorzystają natomiast 2 mocne portugalskie załogi: Joao Ramos i Vitor Jesus oraz Alejandro Martins i Jose Marques. W licznej reprezentacji Portugalii znajdą się też Ricardo Leal Dos Santos i Joao Luz w Mitsubishi Lancerze, który z wyglądu nijak Lancera nie przypomina 😉 Kolejny z dużych zespołów, South Racing, na Baja Aragon wystawia 3 swoje auta. Fordem Rangerem z tego świętującego swoje 5-lecie zespołu pojadą kolejni Portugalczycy, Ricardo Porem i Nuño Rodrigues de Silva. Volkswagenami Amarok z South Racing natomiast wystartuje Hiszpan Fernando Alvarez z argentyńskim pilotem Juanem Pablo Monasterolo oraz brazylijska załoga Rodrigo Gutierrez i Juan Rubi. Wśród prywatnych kierowców, poza Martinem Prokopem, w grze liczyć się będzie „polski Czech” Mirek Zapletal, który oczywiście pojedzie swoim Fordem F-150 Evo w towarzystwie Słowaka Marka Sykory. Ta załoga świetnie się spisała na Italian Baja, zajmując 3 miejsce, zaś Baja Aragon to ulubiony europejski rajd Mirka, więc na pewno i tu powalczy o podium.

 

ArPrzygon

Jakub Przygoński / Tom Colsoul

 

W grupie T2 Pucharu Świata zmierzy się 5 załóg, w tym oczywiście nasza załoga Toyoty Land Cruiser 155, czyli Tomek Baranowski i Grzesiek Konczak. Faworytem w tej grupie jest zaś Saudyjczyk Ahmed Al-Shegawi, któremu znów towarzyszyć będzie rosyjski pilot Alexey Kuzmich (na Italian Baja zmienił go Francuz Laurent Lichtleuchter). Ta załoga pojedzie Toyotą Land Cruiser 200. Ich głównym rywalem jak zwykle będzie Katarczyk Adel Abdulla, który po „romansie” z Land Cruiserem powraca za stery Nissana Patrola Y62. Jego nawigatorem będzie tym razem Francuz Jean-Michel Polato. Również Nissanem, ale Pathfinderem, wystartuje hiszpańska załoga Domingo Roman i Pedro Pecero. Z kolei Isuzu D-Max powiezie szwedzko-portugalski duet w składzie Anders Svensson i Joao Carvalho.

 

ArAhmed

Ahmed Al-Shegawi

 

O jedną więcej – czyli 6 – załóg liczy lista zgłoszeń w grupie T3. Możemy się tutaj spodziewać ciekawej walki pomiędzy dwiema hiszpańskimi załogami, które zajmują obecnie dwa pierwsze miejsca w klasyfikacji Pucharu Świata w T3, a dzieli je zaledwie 5-punktowa różnica. Na pozycji liderów znajdują się aktualnie Jose Luis Pena Campo i Rafael Tornabell, a wiceliderami są Santiago Navarro i Pedro Lopez. Obie te załogi zmierzą się w Baja Aragon, przy czym Pena Campo pojedzie standardowo Polarisem RZR 1000, zaś Navarro Yamahą YXZ. Również Yamahą YXZ pojedzie zajmujący obecnie 3 miejsce w Pucharze Francuz Claude Fournier, niestety tym razem nie z naszym Szymonem Gospodarczykiem, który ostatnio jest bardzo zapracowany. Na prawym fotelu w Yamasze „Papiego” zasiądzie Hiszpan Oriol Vidal. Drugi z Polarisów powiezie zwycięzców Dubai Baja oraz zdobywców 3 miejsca na Italian Baja, Grahama Knighta i Davida Watsona. Trzecim Polarisem natomiast pojedzie wybitnie wesoły szwajcarski kierowca, którego nieodłącznym atrybutem jest cygaro – Vincent Gonzalez. Pilotować go będzie Francuz Stephane Duple. O pierwsze punkty w Pucharze Świata powalczą natomiast jadący Yamahą Hiszpanie Joan Font i Jose E. Salmaron.

 

ArPena

Jose Luis Pena Campo / Rafael Tornabell

 

Do udziału tylko w Mistrzostwach Hiszpanii zgłosiło się 79 załóg. Najliczniejsza jest grupa Buggy NAC, w której wystartuje m.in. świetny hiszpański motocyklista Gerard Farres, który tym razem poprowadzi CanAma Maverick X3. Mavericki i inne UTV pojadą także w drugiej co do liczebności grupie Open (16 załóg, przeważnie UTV), w tym oczywiście nasza załoga Mirek Stocerz / Rafał Marton. Oprócz nich wystartują „normalne” auta – nasze dwie Dacie Duster z załogami Patrycja Brochocka / Krzysiek Wicentowicz i Magda Zając / Tomasz Mroczek, a także dwa Suzuki Jimny, dwa Bowlery Bulldog oraz Mitsubishi Pajero Evo.

 

ArStocerz

Mirosław Stocerz / Rafał Marton

 

W Baja Aragon ścigać się także będą załogi ciężarówek – do rajdu zgłosiło się ich 12. Listę otwiera znany z polskich tras żółty Liaz 111.154 z czeską załogą Martin Macik / Frantisek Tomasek / Michal Mrkva. Kolejne dwie czeskie załogi to zawodnicy teamu Bonver Dakar Project, które pojadą Tatrami Jamal – Jaroslav Valtr / Radim Kaplanek i Tomas Vratny / Jaromir Martinec / Jaroslav Miskolci. DAFem pojadą Francuzi z zespołu Sodicar – Richard Gonzalez / Jean-Philippe Salviat / Melanie Gonzalez. Pozostałe załogi to Hiszpanie, którzy wystartują różnymi Mercedesami (w tym Unimogiem) oraz MANami.

 

ArMacik

Martin Macik / Frantisek Tomasek / Michal Mrkva

 

 

Motocykle i quady

Baja Aragon jest 2. rundą Pucharu Świata FIM w Rajdach Baja, ale “zabawa” w zasadzie zaczyna się na nowo, gdyż większość zawodników startujących w pierwszej rundzie, którą była Dubai International Baja, nie stawi się w Hiszpanii. Tymczasem tutaj pojawią się naprawdę czołowi zawodnicy. Motocyklowa lista zgłoszeń liczy aż 32 pozycje. Otwiera ją ubiegłoroczny zwycięzca rajdu, Joan Barreda , który mógłby powiedzieć „do 5 razy sztuka”, bo wygrywał w swoim domowym rajdzie już 4 razy. Również jego rodak, Juan Pedrero, który w zeszłym roku zajął tu 2 miejsce, nie odpuszcza sobie powalczenia o powtórkę lub poprawę tego wyniku. Francuz Michael Metge, który w 2017 uzupełnił podium rajdu, także stanie na starcie w tym roku. Marc Sola i Daniel Oliveiras liczą na dobre wyniki na własnej ziemi, ale plany mogą im pokrzyżować goście, jak chociażby Czech Jan Brabec, Francuz Adrien Metge, czy hinduski duet, jaki tworzą Aravind Prabhakar i Santosh Chungchunguppe, zwany w skrócie CS Santosh, a także oczywiście nasi jeźdźcy – Maciek Giemza, Adam Tomiczek, Krzysiek Jarmuż i Paweł Stasiaczek.

 

ArBarreda

Joan Barreda

 

Do udziału w Baja Aragon w klasyfikacji Pucharu Świata zgłosiło się 15 quadowców, wśród których jest nasz „rodzynek” Arek Lindner, który tu powalczy o pierwsze pucharowe punkty. Łatwo nie będzie miał, bo rywali ma groźnych. Jednym z nich jest piekielnie szybki Portugalczyk Arnaldo Martins, który triumfował tu w zeszłym roku, a także został zwycięzcą klasyfikacji rocznej Pucharu Świata. Nie zabraknie także dwóch pozostałych zawodników z podium zeszłorocznej Baja Aragon, Hiszpanów – Mario Gajona (2 miejsce) oraz młodziutkiego Miguela Antonio Estebana. Ponownie pojawi się tu także inny Hiszpan – Dani Vila, który w zeszłym roku wykazał się świetnym tempem (po 2 oesach zajmował 2 miejsce), ale z walki o podium wykluczyła go awaria quada. W quadowej stawce znajdzie się także jedna kobieta – Olga Rouckova, koleżanka Arka Lindnera z Boss Baja Ukraine i uczestniczka Dakaru 2018. Sympatyczna Czeszka będzie także rywalizowała w klasyfikacji kobiet – jej rywalkami będą 3 motocyklistki: Hiszpanki Sara Garcia i Rosa Romero (żona Naniego Romy) oraz młoda Portugalka Rita Vieira. Również Juniorzy będą mieli swoją klasyfikację – o juniorskie punkty Pucharu Świata powalczą nasi dwaj motocykliści Maciek Giemza i Adam Tomiczek, a także wspomniana Rita Vieira, Hiszpan Ivan Donoso, a także dwaj hiszpańscy quadowcy – Miguel Antonio Esteban i Dani Vila.

 

ArArnaldo

Arnaldo Martins

 

 

O rajdzie

Baja Aragon rozpocznie się odbiorami administracyjnymi i badaniami kontrolnymi, które będą się odbywały w czwartek i piątek. W piątkowy wieczór zawodnicy zmierzą się z liczącym 12,81km prologiem. Na sobotę (21 lipca) zaplanowano 2 oesy – 215,62km i 154,57km. W niedzielę (22 lipca) zawodnicy pokonają oes o długości 127,45km. O 17:30 rozpocznie się ceremonia rozdania nagród – liczymy oczywiście na to, że wśród nagrodzonych znajdą się Polacy!

ArTrasa

 

AM

Fot. Facebook/ Baja Spain, Overdrive, AM, Facebook/ Paweł Stasiaczek. Larisa Lifshits, FIM Bajas & Cross Country Rallies, Grzegorz Kozera

Dodaj komentarz